Lundamord

mord3_103188a

April 1976: 30-åriga Eva Svensson hittas mördad i Skryllegården. Polisen visste med stor sannolikhet vem mördaren var men kunde inte binda honom till dådet. Trolige gärningsmannen dog i AIDS 1991 innan åtal hann väckas. Polisen känner till det sannolika motivet.

Veckans Brott nr 13 1983. (inlägget skrivet av Skaraborg2 på Flashbacks forum)
Sidorna 6, 7 och 25. Artikeln skriven av Tom Bergh och ingick i artikelserien ”En mördare går lös. Olösta svenska fall.”

Artikeln illustrerad med ett foto på BO, på fyndplatsen samt den lapp och den ritade karta som skickades till hennes far. Under lappen med den textade texten ”DIN TÖS E BEGRAVEN HÄR” står följande: ”Utan det anonyma brevet hade man kanske aldrig hittat kroppen.” Under den ritade kartan finns följande skrivet: ”Kartskissen var så detaljerad, att polisen inte hade några problem att finna den starkt förmultnade kroppen.”

Endast liten del av artikeln i början medtaget.

”Vad var det för ett mystiskt telefonsamtal som ledde Eva Svensson in i döden?”

”Dagen före Valborgsmässoafton 1976 lämnade tvåbarnsmammam Eva Svensson sitt hem på Musikantvägen 10 i Lund. Ett år senare hittar man hennes döda kropp på ett motionsspår i Lund. Hon var mördad.

Vid 15-tiden fredagen den 29 april 1976 står Eva Svensson i Lund och bakar bullar. Hon förbereder maken Lars födelsedag. Hon har god hjälp av sina två barn, tre och åtta år gamla.

Då ringer det på telefonen. Åttarige (sonens namn borttaget av mig) svarar men överlämnar snart luren till mamma.
- Det är en tant som vill tala med dej, säger han. Jag vet inte vem det är.”

”En okänd kvinna.”

Den okända kvinnan och Eva pratar länge. Efter det samtalet fick Eva bråttom. Hon förklarar för barnen att hon måste fara bort i ett viktigt ärende.

Eva knackar på hos sin granne och ber att få ha barnen hos henne en stund. Eva lämnar sedan trerumslägenheten på Musikantvägen 10 A i Lund. Hon ökade steglängden på väg mot bussen.”

Januari 1990: En 23-årig marockan misshandlas till döds på öppen gata i Lund. En 18-årig yngling som grips av polisen säger att marockanen hade gjort närmanden.

1991: Studenten Niklas Elmberg, 18, cyklade från en fest i Lund till föräldrarna i Bjärred. På vägen hem blev han knivmördad men av vem och varför står oklart.

Maj 1992: Glada Gåsen-mordet. 25-årig krogägare vid namn Theo Paraskevac blev mördad av okänd gärningsman, troligtvis uppgörelse i den undre världen. I början av året sköt någon med hagelgevär mot hans pizzeria i Staffanstorp innan han i maj mördades på sin krog i Lund.

Augusti 1996: Anita Tesling, 75-årig pensionerad tandläkare boende vid Tunaparken mördas. 1996 påträffas hon död i sin lägenhet på Warholms väg. Polisen knyter en 40-årig kvinna till mordet, men innan åtal väcks har kvinnan tagit livet av sig genom att hoppa framför ett tåg. Kvinnan, som aldrig hann åtalas (det var ingen brådska då hon ansågs vara i säkert förvar på en psykanstalt), var bekant med Anita och var arg för att hon inte hjälp henne med pengar.

1997: Malak Forouzandeh, 72, mördas. Kroppen bränd och tecknen i hennes bostad tyder på rituell handling.

2001: Kurdiska kvinnan Payam dränktes i sitt badkar trots att hon flera gånger sökt skydd från sin make som misshandlade henne. Socialförvaltningen hjälpte henne inte och fallet uppmärksammades mycket. Mannen greps i början av 2006 och fick livstids fängelse.

Mars 2006: En 24-årig man mördar sin flickvän på Helgeandsgatan med hjälp av en åtta kilo tung hantel. Dömd till tio års fängelse.

7 kommentarer

Filed under Händelser

7 responses to “Lundamord

  1. Fr FB

    Intressant sida, vill minnas att jag hört talas om ett mord i närheten av centralstationen då någon ska ha blivit ihälskjuten med en revolver (?), hörde detta när jag var yngre och ska ha inträffat under 80-talet om jag minns rätt? Platser som dyker upp i huvudet är gatuköket i svängen mitt emot Grand Hotell, ”bögen i backen” kallat, eller mitt emot stationsbyggnaden där det idag ligger några mindre serveringar/fik.
    Vill minnas att GM inte återfanns (?) och att den skjutne blev utsatt för vad man tror var hatbrott, av vilken typ minns jag inte men det rör sig väll troligast om att det var en invandrare eller någon med HBT-läggning, men det kan också vara ett felaktig minne från mitt håll?
    Berättelsen om detta mord hörde jag för _minst_ tio år sedan men jag har fått det ”bekräftat” av andra som jag pratat med som också hört talas om det från sina håll.

    Hittar själv inget om detta vid en snabb googling, kanske har polisen i Lund mer info? Annars så kan säkert stadsbiblioteket ha pärmar med lokala händelser vilket brukar vara vanligt på bibliotek.

    Vore intressant om du kunde hitta mer om detta och kanske bena i det mer! OM det nu ens har hänt, kan ju vara ett rykte som nådde mig som ung som jag genom åren tagit för sanning?

    Lycka till!

  2. lerkot

    Intressant.. lovar att kolla upp saken!

  3. Fr FB

    Har gjort fler efterforksningar i ärendet och det verkar som att mitt dåliga minne verkligen var dåligt, ju mer jag läste om mordet 1992 så blev jag också övertygad om att det är det mordet jag hört talas om. Hittade nämligen inga andra ouppklarade fall som stämde in på beskrivningen jag gav tidigare.

    Kanske var teorierna om mordet av hatbrottskaraktär strax efter att det inträffat? Var det en pickadoll som han togs av daga med så är jag säker på att det är samma händelse.. Nåväl:)

  4. lerkot

    Mordet på Niklas var ett knivmord och jag tror inte att det handlade om ett mord av hatbrottskaraktär. Det är ganska sannolikt att han bara cyklade förbi någon lodis som inte var på bästa humör.

    Annars kan mordet du pratar om vara uppklarat, i så fall kan jag mycket väl ha missat det för när det gäller uppklarade mord är inte listan komplett… än

  5. every road leads to Lund

    om de döda bara gott, men Anita Tesling var tandläkare av den gamla skolan… Föräldrar kunde skrämma sina barn med ”om du inte är snäll så tar jag dig till Tesling”. Jobbade fö på folktandvården på Linero. Min storasyster gick dit…en halv undersökning. Själv slapp jag.

  6. JG

    Jag hade Tesling som tandläkare på Linero som barn, hon var sträng av den gamla skolan och alltid missnöjd med hur man höll munnen öppen, jag minns henne mest med uppmaningen om och om igen med GAPA. Jag fick beröm en gång när jag råkade gäspa. Men hon var bra, jag hade inga hål på den tiden.

  7. Pingback: Landet-runt-bloggathon – Lund är staden | Bokdetektiven

Kommentera

