Bensinmackar

Nedlagda bensinmackar

Clemenstorget/Spolegatans Gulf-mack

Byggd: ?
Riven: 1976
Övrigt: Ansågs skapa problem i trafiken. Makes sense to me.

Södertulls Texaco-mack

Byggd: ?
Riven: Efter 1974, troligen 1975-1976
Övrigt: Jag tycker den ser rätt fin ut.

S:t Laurentiigatans mack

Byggd: 1929
Riven: Ej rivet, bensinförsäljning upphörde 1974-1975
Övrigt: Byggnaden, ursprungligen kallad ”Centralgaraget”, står kvar i all sin prakt.

Dalbyvägens mack (Esso / Statoil)
80-Esso Dalbyvagen
Byggd: 1940-tal
Riven: 1998
Övrigt: På platsen har det sedermera uppförts ett antal höghus. Bilden är från tidigt 80-tal.

Mack intill La Strada (Gulf / Mac Börje)
IMG_0342
Byggd: 1955 (?)
Riven: Stängd 2008, ännu ej riven
Övrigt: Obemannad sedan länge.

Uno-X på Raffinadgatan
Byggd: Tidigt 60-tal, troligen 1964
Riven: 2007 (?)
Övrigt:

3 kommentarer

Filed under Artiklar

3 responses to “Bensinmackar

  1. Peter Olsson

    Gulf på Clemenstorget revs inte 1976. Den stod kvar åtminstone 1986 när jag blev taxiägare i Lunds Taxi Ekonomiska Förening. Och jag vet säkert att den fanns under 1987 också och troligen 1988. Om jag får gissa så lades den ner någon gång under 1988.
    Peter Olsson, Lund

  2. Byggnnaden fanns kvar ännu när jag kom till Lund hösten 1988. Jag minns det klassiska snedtaket. På den tiden fannns även snedtaket på den f d macken på Bankgatan kvar.

  3. Lars-Börje Håkansson

    Jag drev macken fram till våren 1989. Sen revs den.
    Lars-Börje Håkansson

Kommentera

