Christian ”Cutting” Hochholzer


Några år innan jag föddes var min moders umgängeskrets en helt annan än i dag. Bland alla färgstarka, färgseende profiler fans bland annat en man vid namn Christian Hochholzer, en punkare som flyttade ner till Lund då han var fjorton-femton.

Hemma fick han duktigt med stryk av sin far, men han var charmig, tuff och flickornas favorit. Med tatueringar och frän frisyr kom man långt på det utseendetokiga åttiotalet.

Inledningsvis var han inte särskilt intresserad av min mor, även om hon nog var lite kär. Han var två år äldre och kunde gott välja och vraka men deras vägar kom att mötas ett par år senare.

Om man befinner sig i samma krets som en annan människa får man ofta tillfällen att interagera med varandra. I synnerhet om en av personerna är väldigt utåtriktad och har stora behov. Så en dag undrade Christian Hochholzer, eller ”Cutting” som han kallades, ifall han inte kunde få bo hemma hos min mor och således även hos min mors brödrar och föräldrar.

Vad som hände har jag aldrig fått utrett riktigt, men jag vet att Cutting och min mor var tillsammans en sommar, huvudsakligen som kompisar men också som par.

Med tiden gled de ifrån varandra. Den där stora, saftiga pundarkretsen med bas på Smålands Nation blev mot slutet av åttiotalet både äcklig och farlig i sin karaktär. Överdoser, våld och droger i mängder präglade människorna hårt och den som undkom utan men för livet – så som min mor – kunde känna sig lyckligt lottad.

En kväll 1991 ringer mammas väninna upp mitt i natten. Hon berättar att det hänt någonting fruktansvärt med Cutting. Mamma och pappa tänker då på en sekvens som nyligen hänt, då någon kastat en sax som fastnat i Cutting. Först tänker de att det är väl ingen stor sak, ett sår från en sax går väl över.

Men det har hänt någonting mer, någonting mer nyligt.

Smålands Nation består delvis av Dackegården, ett niovåningshus nere vid Södra Esplanaden i Lund. Det är där allting händer, alla stora fester, alla slagsmål, alla ennattsligg och alla spyor från balkongen.

Cutting, 26 år gammal, hade klättrat upp på taket. Han var tuff, sa alltid sitt hjärtas mening och var allas gemensamme bekantskap. Men nu var det slut, han var påtänd och körd, antagligen hade han fått sparken eller blivit vräkt igen och man orkar inte komma tillbaka hur många gånger som helst.

Det är ingen som vet ifall han hoppade eller föll men det råder inget tvivel kring att nådde marken.

Folk hoppas att han hoppade, att han fick det slut han ville. Som alla tonårsidoler och flickfavoriter dog han ung och utan att någon skulle få en chans att glömma honom.

Det är också sannolikt det som hände.

En vecka tidigare hade han hängt på Oves, då ett stamhak för punkare och rockare, och önskat sig en Black Sabbath-låt av hakets DJ, Cheb Oman. Önskemålet dröjde en stund, för stämningen var dansant och det var inte Sabbath, så Cutting går fram och frågar ”var fan tog Black Sabbath vägen?”. DJ:n sa att det snart var dags, bara ta det lite lugnt, men Cutting var inte den tålmodige typen, så han sa: ”Jag kommer inte att nämna dig i mitt testamente”.

DJ:n skrattade gott.

”Det är väl ingen som bryr sig om ditt testamente”, sa han.

En vecka senare låg Cutting död på marken utanför Dackegården.

Uppdatering:
Martin Stenson skrev följande anekdot på Facebook:
”Enligt ögonvittne: Thåström vandrar sent 80-tal efter spelning på Mejeriet mot Smålands med ett följe av 20 ”småtjejer”, men får kalla handen av punklegenden Cutting som står i vakten och skriker ”Kapitalistjävel!” efter honom.”

9 kommentarer

Filed under Lundaoriginal

9 responses to “Christian ”Cutting” Hochholzer

  1. Barbara Hochholzer

    Hej!
    Så underbart fint skrivet! Vad heter din mor som hade så bra koll på min storebror?

  2. Barbara Hochholzer

    Hälsa din mor! Cutting måste gjort ett starkt intryck på dig fastän du aldrig träffade honom. Detta måste ju vara din fantastiska mors förtjänst!
    Cutting var bara ett år äldre än mig och vi gick i samma klass i 9 år så det var ungefär det värsta som kunde hända mig när han dog!
    Jag har naturligtvis lärt mig att leva med saknaden men fick en ordentlig klump i halsen när jag läste ditt inlägg. Samtidigt vet jag att Cutting hade älskat all den här uppmärksamheten han fick och tydligen fortarande får, linslus som han var. Kan ju inte låta bli att skratta åt det.
    Kram på dig och varma tankar till din mamma
    Babba

    • Fredrika Stjarne

      Hej, jag vet inte om du kommer ihag mej, jag heter Fredrika och kallades kanske Kacka pa den tiden. Jag har tankt pa dej pa sistone, och hittade detta om Cutting; jag har tankt pa honom ocksa och vad som hande. Min syster dog for tre manader sedan i en olyckshandelse. Jag bor sedan nastan 20 ar i New York. Hoppas allt ar val med dej. Om du har lust att hora av dej ar jag pa facebook (fredrika stjarne) Fredrika

  3. Den där Chistian snubben är ju skrämmande lik mig…

    kanske är det en okänd bror till mig, var bor han?

  4. Fin text. Det finns väl ingen som inte kommer ihåg Cutting. Han var min idol när jag började på Lerbäck. Sen lärde jag känna honom väl, då vi umgicks i samma vänkretsar. En väldigt energifull och vänlig människa.

  5. Heinz

    Intressant att läsa mera om det inträffade. Jag hade bara hört att han föll från ett tak i Lund. Han var en av tuffingarna som vi hängde hos i Rosengård och några år äldre 🙂

  6. Jag kommer aldrig glömma tiden med cutting på rosengård,han kom till oss 81-82 nångång o var några år yngre än mig,vi som kände honom i malmö pratar fortfarande ofta om honom

  7. chris

    Första gången jag träffa cutting var 81-82 något sånt
    Jag och två kompisar hade varit på carlsson och inte kommit in
    Var ju 18 år gräns vi var 16-17 så det gick inte så vi tänkte prova på af
    Det gick lättare att komma in där på väg upp mellan domkyrkan och
    Af-borgen kom en kille med en tjej han var punkare han gick förbi oss och sa
    Ha det gott i kväll är det fest eller nått sånt …då sa en av mina kompisar
    Håll käften punk jävel …då vänder punkaren om och
    Säger vad sa du ???…tjejen som han är med säger bråka inte nu cutting ..
    Jag känner igen namnet men kan inte placera det …
    Då får han båda mina kompisar på sig ..
    Jag tänker vad fan kan dom aldrig bara låta bli att hoppa på folk
    Som inte gjort nått kille var ju inte otrevlig bara glad ..och
    Tyckte vi skulle ha skoj ..jag var ju säker på att dom skulle banka skiten
    Ur han som dom bruka göra med oskyldiga som bara var på fel ställe
    På fel tidpunkt …men så blev det inte Cutting slog ner båda två ..sen titta han på mig ..
    Jag var bered på att få ordentligt med pisk …men inget hände han bara traska iväg
    Med sin tjej …som om inget hänt…några dagar senare pratar jag med en annan kompis
    Som var både med punkarna och oss som inte var det …han sa du har träffat cutting innan
    Vid smålands när vi var där och festa …han har antagligen känt igen dig ..om han inte slog på dig..
    Träffa cutting många gånger efter det och vi hade rätt skoj åt det som hänt den sommar dagen .
    1984 var det dags för beredskapsjobb 6 månader med förlängning om man ville
    på kommunen var regeringens svar på arbetslösheten då
    Fast man fick riktig lön så det var ok ….då hamna jag hos en låghalt dansk som hade
    Hand om att serva kommunens trä saker slipa stolar och lister på konsertsalen
    På stortorget …och där hamnar cutting med …och en annan känd förmåga från linero
    Och jag från fäladen.. blev inte mycket slipat..kan jag ju säga …..men skoj hade vi

Kommentera

