Kerstin Allanssons försvinnande


I december 2007 skrev Expressen en artikel om olösta försvinnanden. Ett av dem hade med Lund att göra, och det var ett fall jag aldrig hört talas om. Kerstin Allansson, 38, försvann tydligen den 27 maj 1998. Under mystiska omständigheter försvann hon innan hennes mor en kort tid senare kontaktades av en man som sa att hon kunde få hem Kerstin för 5 000 kronor.

Ett år senare intervjuas Kerstin av en journalist på en ölstuga i München angående konsten att ge den rätta mängden dricks. Julen 1999 ringer hon till sin syster och talar in ett meddelande där hon säger ”hjälper du mig när jag kommer hem”. Sen var det tyst i åtta år.

Systern Yvonne Edbom sa till Expressen att hon inte var helt nöjd med polisens insats. Ett tag glömde dem bort utredningen och skickade handlingarna till ett förråd i Eslöv. ”Min syster var i dåligt skick, hon hade problem på jobbet. Jag anklagar ingen av dessa personer för brott, men jag tror att de vet mer än vad de vill säga”.

En tid senare dök hon upp på Facebook – mycket riktigt registrerad i Tyskland – och med samma bild som Expressen använt då man skrev sin artikel om henne (tillika samma bild som finns här ovanför). Visst låter det som en solklar fakeanvändare – men faktum är att hon sedermera på Facebook blivit vän med sin syster och ett antal andra människor som verkar vara fullt normala människor.

Så det mesta tyder på att det trots allt är hon… och jag är fullkomligt övertygad om att denna kvinna är… speciell.

1 kommentar

Filed under Artiklar

One response to “Kerstin Allanssons försvinnande

  1. Pingback: Hälsning från den försvunna Kerstin Allansson « Mitt Lund

Kommentera

