Vem är jag?

Dags att ge er en ordentlig introduktion av mig själv.

Jag heter Simon Lerkot Berglind och baserat på innehållet på den här sidan tror ni antagligen att jag är femtio bast och att jag lever ett mycket ensamt liv där jag onanerar till gamla bilder på Domkyrkan, men riktigt så är det inte. I själva verket är jag tjugo år gammal, bor hos min moder och mitt liv är numera en enda stor fest i och med att jag inte har någonting vettigt att göra om dagarna. Jag är nämligen såväl arbetslös som studielös.

Mitt stora intresse är att skriva, det är nämligen det enda jag kan göra någorlunda bra och därför satsar jag på en karriär som journalist eller författare. Så kommer det också att bli, för när jag vill någonting så blir det så, förr eller senare. Som ni säkert förstår är mitt näst största intresse den här lilla sketna, underbara staden som alternerar mellan att vara en kall, död håla och ett livligt, kärleksfullt hem för alla människor som gillar grönska, röj och underliga människor.

Jag bor på Djingis Khan sedan femton-sexton år tillbaka, med en stackars ensamstående moder som försörjer mig mer än jag förtjänar. Gick på Östratornskolan under grundskoleåren och därefter på Vipan, där jag pluggade media med inriktning text. Som djingiskhanare röstar jag givetvis vänster i alla lägen.

När det gäller Lund är jag en ganska konservativ människa. Jag ser gärna att det mesta är som det alltid varit, och är inte helt nöjd med stadens expansion på senare år. Samtidigt är jag i något avseende en hycklare som bor på Östra Torn, ett område som på sätt och vis gick i bräschen för parasiterandet av gamla marker som egentligen borde lämnats orörda.

Jag säger gärna vad jag vill och tycker och är inte särskilt intresserad av hur mina åsikter påverkar andra. Mitt kärleksförhållande till Lund är av det kritiska laget. Jag är inte rädd för att såga min egen stad när det behövs, och min åsikt är att vi har en mycket negativ utveckling på flera fronter nu. Småbutikerna tvingas stänga, internetcaféer, arkadhallar, biografer och andra mötesplatser stjälps till förmån för en ointressant klädbutik efter en annan när man egentligen inte behöver någon annan än Erikshjälpan och möjligen Ugglan. Det är väl det mest negativa med att kvinnor fått jobb och feta plånböcker…

Gillar inte heller mycket av den moderna arkitektur som överöser vår stad. Det talas dagligen om supermoderna glashus och annat, men för mig är ett glashus i Lund ett glashus att kasta sten i. Visst känns det som att vi en dag kommer prata om moderaternas glashus i samma skämtsamma ton som vi omnämner ”Rydes undergång”.

Samtidigt finns det lyckade exempel också. Medan exempelvis Västra Stationstorget designats av någon människa fullt omedveten om stadens historia och natur så är de relativt nya husen på Laboratoriegatan fullt acceptabla och i enighet med både stadens och gatans natur.

Det var lite om mig, om vad jag tycker och tänker. Förra månaden hade sidan över tusen besökare för första gången. Den siffran tror jag inte kommer att vika särskilt mycket, kanske med något hundratal över sommarmånaderna då folk förhoppningsvis har bättre saker för sig än att sitta och läsa om lundensiska ödehus eller Östra Mårtengatan 12Bs historia.

1 kommentar

Filed under Mitt Lund

One response to “Vem är jag?

  1. Landgren

    jag är född och uppväxt i Lund. Numera bosatt i Halmstad sen 7år. älskar denna bloggen. SPOT ON!

    Bott på Klostergården, Gunnesbo, Vilda Väster, Nya Värpinge och Norra Fäladen. Lund är skiten. Saknar!

    Continue…

Kommentera

