Mitt Lund fyller ett år!

Denna midsommarafton fyller Mitt Lund ett år.

Bloggen startades för att det finns så mycket att säga om varenda plats, varenda byggnad och varenda dag i den här staden.

Det första året har huvudsakligen gått ut på att samla på mig information om staden. Jag började från noll men har nu ett tjugotal böcker om olika aspekter av lundalivet och stadens historia. Ni som följt bloggen har ännu inte fått en miljontedel av allt som finns att veta om stan, men vi ska nå dit. Tids nog, tids nog. Även om ni aldrig kommer få veta allt, om jag så tillbringar alla timmar av mitt liv för att förmedla det.

Mest uppmärksammade har kanske inläggen om lika händelser blivit. Ockupationsfestivalen, morden och liknande, och visst finns det gott om händelser kvar att ta upp. Tåget som spårade ur precis innan det nådde stationen 1987, bomberna som föll över staden under andra världskriget, stormen vintern 1902 och så vidare.

Under året har jag postat 75 inlägg och det finns även en del information bland de fasta sektionerna ovan. Nästkommande år ska uppdateringarna bli åtminstone de dubbla och på genomgången över gator i Lund hoppas jag kunna nå upp till tjugo under året. Östra Mårtensgatan kräver fortfarande mer arbete och därefter väntar Bankgatan.

Stora Södergatan väntar jag helst så länge som möjligt med, det är en gata med ganska omfattande historia, om man säger så. 48 kommentarer, 6013 besökare trots att ganska få länkat hit (men jag har å andra sidan länkat till ännu färre, vilket ska korrigeras i det kommande länkarkivet).

Det som folk googlat mest efter gick vi igenom nyligen, men här kommer en liten uppdatering:
la strada lund – 65 googlingar efter det gamla vandrarhemmet som nu är stadens mest kända ödehus
maxwell overton – 30 googlingar efter den gamla överliggaren
mitt lund – 21 googlingar från folk som varit här, men glömt adressen
övergivna byggnader – 21 googlingar, UE-intresset är gediget för tillfället
henrik venant – 20 googlingar efter den gamla lundamusikern
niklas elmberg – 15 googlingar från folk som velat veta mer om det mystiska mordet

Bra grejer alltihop. Nåväl, nu ska jag snart börja laga mat åt mina vänner som kommer hit till Djingis på midsommarmiddag. Sedan ska vi kröka ner oss hela natten och ingen jävel kan stoppa oss.

/Simon Lerkot Berglind

Lämna en kommentar

Filed under Mitt Lund

Kommentera

