Gasmaskmannen

När man talar om lundaoriginal av den mer psykiskt problematiserade typen kommer ofta en intressant man på tal. Han ska under en lång tid, fram tills början eller mitten av 90-talet, gått omkring på våra gator iklädd hängslebyxor, gasmask, väska och bar överkropp. Tydligen ska han också ha vistats en del i orterna runt omkring vår stad. Det tycks exempelvis som att han egentligen bodde i en lägenhet i Höör där han samlade på mjölkkartonger som skulle ”skydda honom mot gas”.

Exakt vad som var hans problem (förutom det uppenbara faktumet att han säkerligen var schizo) finns det olika teorier om. Somliga säger att han var rädd för strålningen från tv-apparater och liknande, medan andra säger att han såg avgaser som något långt mer farligt än vad vi andra kanske tror.

Han brukade enligt uppgift dessutom ringa från telefonautomater och prata med självaste Gud. Givetvis lindade han först in telefonluren i en massa plastpåsar så att vad han än var rädd för skulle låta honom vara. Ett vanligt rykte som gick var dessutom att han var någon form av professor men det känns som en uppgift man bör ta med en nypa salt.

Den som vet mer får gärna kommentera.

19 kommentarer

Filed under Lundaoriginal

19 responses to “Gasmaskmannen

  1. Eva

    Under 80-talet körde jag taxi i Lund och Gasmaskmannen har jag ett speciellt och lite diffust minne av: Det var en betydligt yngre man än man skulle kunnat tro och han bodde ute i en av Lunds nära förorter. En natt, när jag av en tillfällighet körde en kombi, fick jag en beställning till denna adress, med destination Höör eller Hörby. När jag kommer fram till adressen står han där – med allt han äger. Han behövde alltså en kombi som flyttbil. Minns inte om vi slutligen fick in allting i bilen eller om han fick lösa det på något annat sätt, men sedan tror jag inte att han syntes till i Lund längre, så flyttade gjorde han nog.

    Annars åkte han mest buss. Min son, då ca 4 år, blev helt fascinerad av Gasmaskmannen när vi stötte på honom på bussen och kunde ju naturligtvis inte
    låta bli att fråga om masken. Han fick ett mycket utförligt svar långt över en fyraårings horisont, men jag vill minnas att det just hade med avgaser att göra.

    Apropå märkliga människor man stötte på som taxichaufför: Silverräven som inte hade varit ur sina kläder på ett antal år och alltid förhörde en om man visste vilken stad som var Australiens huvudstad (Canberra!). Och Papi, som alla trodde var död, men som helt plötsligt och livs levande uppenbarade sig framför taxistolpen på Centralen.

    Och Kaj Hansson som första gången jag körde honom gjorde klart för mig att han inte gillade kvinnor och hade suttit inne för det… Men honom har du ju skrivit om tidigare.

    Den förmögne norrmannen som bodde på Smörlyckan, där han hade en stor segelbåt i trädgården istället för partytält. Han betalade ofta flera tusen för att ha tillgång till en taxi en hel kväll och lade på enorma summor dricks.

    Taxichaufförer kan berätta många historier…

  2. Gasmaskmannen minns jag också, han mådde verkligen inte bra. Han verkade upptagen med att förbereda sig för Tredje Världskriget. Hoppas han fick ro i sin själ.

  3. … och ibland hade han invecklade anordningar på huvudet med hörlurar och antenner. I slutet av 80-talet avvecklades de stora mentalsjukhusen med tanken att vården skulle bli mer decentraliserad. Den intentionen var nog god, men en hel massa patienter hamnade helt enkelt på gatan. Omställningen gick alldeles för fort, och patienter som blivit hospitaliserade kunde inte plötsligt klara sig själva. När jag var i New York i början på 90-talet var det i nästan varje gathörn någon domedagsprofet som satt och pratade för sig själv. Samma sak hände här, sorgligt att säga. Och att det märktes i Lund var inte så konstigt, eftersom det jättelika S.t Lars var så dominerande. Man hoppas att öppenvården har hunnit anpassa sig till dessa människor sedan dess.

  4. Petter Berglind

    Mannen med gasmasken var/är mig veterligt en ganska svårt sjuk person som bodde hemma hos sina kuvade föräldrar. Han tolererade varken tv eller radio eftersom strålningen kunde gå igenom väggen in till honom och orsaka skada. Tror inte att han litade på sin skyddsytrustning i någon nämnvärd omfattning. Hans förtvivlade föräldrar försökte länge få hjälp med honom, för sin egen och hans skull och kanske gick det bra eftersom han försvann från Lund.

  5. Fredrik T

    Minns att gasmaskmannen en gång i skarven 80-/90-tal fick pryda omslaget på Helsingkronas nationstidning. Han hade ett formidabelt flottigt hår och ett par glasögon som såg hemkonstruerade ut. Dock ingen gasmask vid just det tillfället, och jag kan inte heller minnas att han hade den de gånger jag själv såg honom på stan. Däremot väl gummistövlar samt plastpåsar på händerna fasthållna med gummisnoddar runt handlederna om jag minns rätt.

  6. Jonas Thornell

    Jag minns Gasmaskmannen. Han var inne på Arbetsförmedlingen vid Skomakaregatan vid ett tillfälle
    och jag hörde att han fick instruktioner angående jobbsökande..

  7. Lena Kronberg

    Min mamma arbetade på Linero fritidsgård 1984-2000 och träffade Anders en hel del.
    Tyvärr lever hon inte längre, annars hade hon kunnat berätta mer.
    Anders Angel var föreståndare på gården, han kan nog en hel del om stackars Anders.
    Jag träffade honom en gång i Stockholm, på Drottninggatan, han höll på med något som folk uppfattade som en performance, och det var ganska uppskattat.
    Jag tog några bilder på honom, han var då klädd i snickarbyxor, bar överkropp, gula hörselkåpor och hade två stora vita resväskor med sig.
    I handen hade han en träpinne som han ”dirigerade” med.

    • Måns F

      Jag tror jag minns din mor, hette hon inte Barbro eller någonting liknande? Jag befann mig inte där så ofta, så minnet sviker tyvärr. Anders Angel slutade jobba där för ganska många år sedan också.

      • Lena Kronberg

        Ja det stämmer, Barbro Staffansdotter.
        Hon dog för snart tio år sedan, den 8 maj 2001.
        Anders A träffar jag ibland, tror han är österut, Östra torn eller Torna Hällestad, minns inte vilket.

  8. Andreas Håkansson

    Denna mannen hette/heter faktiskt Anders Arle, och bodde under början av 90-talet, i ett ormbo av byggplast mitt bland buskarna bakom Sparta. Jag gick då själv på Tunaskolan, och jag och en vän besökte honom under en tid på lunchrasten. Mycket trevlig och underhållande man. Dock en aning förvirrad och annorlunda. Kruxet med all plast, var tydligen någon fråga om strålning. Vi tyckte mest det var en kul typ.

  9. Lars Malmberg

    Jag har många minnen av den sk. gasmaskmannen då jag är uppväxt i Höör där han bodde under stora delar av -80 och början av -90 talet. En god väns pappa kände honom som ung och ryktet säger att han var mycket begåvad som barn och mycket tekniskt kunnig redan tidigt. Bl.a. tillverkade han en egen kamera redan i 10 års åldern. Ryktet säger även att han var överintelligent och att det så att säga ‘slog över’ i huvudet på honom. När jag själv var barn under -80 talet minns jag hur gasmaskmannen, mitt i vintern, kunde komma gåendes iklädd endast snickarbyxor och stövlar. För övrigt bar överkropp och ingenting under snickarbyxorna. Jag frågade honom en gång hur han kunde gå så tunnt klädd utan att frysa och han sa att det berodde på att hans kroppstemperatur var betydligt högre än för normalpersonen. En annan kul anekdot från tidigt 1990-tal var då vi jag och min gamle barndomskompis Jens Mikkelsen, som för övrigt är journalist på Sydsvenskan numera, fick gasmaskmannen att köpa ut öl till oss från Systembolaget i Höör. Han berättade för oss att han ursprungligen var född i Tumba i Stockholm. Hur han slutligen hamnade i Skåne minns jag inte.

  10. Lars Malmberg

    Jag fick för mig att gräva lite i saken och har fått fram att den sk. Gasmaskmannen numera vistas i Kramfors. Det har spelats in en dokumentärfilm om honom nyligen också som heter ‘Påsemannen’ och klipp finns på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=CDs5NR_b7LQ

  11. Pia Hellgren-Brooks

    Jag pratade med gasmaskmannen ett antal gånger, sena kvällar när jag var på väg hem från krogen. Han var verbal och talade med pipig röst. Han föredrog att dricka Korngrädde fram för allt, då han menade att det var en av de få saker som var ofarliga. Han var rädd, snäll och galen.

  12. AnnaPanna

    Han hette Anders Ahrle och bodde på Frejgatan i höör. Han bar som tidigare skrivet hängslebyxor, gasmask och resväska. Vistades ofta på stationen, sprang ofta hemmifrån med resväska och mask upp till tågen för att titta på ett förbipaserande tåg och sedan sprang han hem igen! Han var klädd på samma sätt oavsett årstid och trivdes inte alls i värmen. Hans far var professor på universitetet i lund. Anders gick i skola här i höör som barn. När han handlade på konsum bar han plastpåsar på händerna och skulle alltid ha det som låg underst. Vad jag vet har han mestadels bott i Höör men flyttade till norrland i början av nittiotalet (rätta mig gärna) Där bodde hans bror och där trivdes han för det var svalt och skönt. Det med att han sammlade mjöljkartonger ska vad jag vet också stämma. Kul blogg du driver! Mkt intressant läsning =)

  13. JG

    Han bodde hemma hos sin mor ett tag på runslingan, flyttade tydligen norrut för att han var värmeallergiker. Vid något tillefälle anklagades han för rån men när vittnena fick träffa Anders kunde de ganska omgående säga att det inte var han (bla håret var helt annorlunda) som var rånaren utan att någon bara hade satt på sig en gasmask och hängslebyxor för att det skulle se ut som Anders. Jag minns honom som mycket snäll.

  14. Lasse Andersson

    Gasmaskmannen fick namnet Påsmaskmannen då han och hans mor flyttade upp till Ådalen omkring år 1990, han hade då plastpåsar på händer och över ansiktet hade han gjort en mask med påsar och förstoringsglas,anledningen till att dom kom upp till Ådalen var att dom blev utstötta och vräkta i Lund.

  15. Lasse Andersson

    För info så har Gasmaskmannen Anders Arle nu gått ur tiden. R.I.P.

Kommentera

