Spelningar på Olympen

Olympen var under många år anledningen till varför Lund kunde räknas som Europas konserthuvudstad. Med artister som Metallica, Alice Cooper, Lou Reed, Bob Dylan, Paul McCartney och många, många andra vallfärdade folk till den felbyggda (måtten dög inte för spel) handbollsarenan i studentkomplexet Sparta på Tunavägen.

Nedan följer en icke komplett (hjälp gärna till) lista över spelningar på Olympen.

2009
Thåström

2008
Jason Mraz
Mando Diao

2007
Alice Cooper
Kent
Europe

2006
Thåström

2000
Bob Dylan

1996
Chippendales
Gyllene Tider
Pulp
Smokie
Status Quo
The Real Group

1995
Van Morrison
Suede
Tom Jones
Hooters
OD
Chippendales

1994
Jethro Tull
Roxette
Status Quo

1993
Beach Boys
Aero Smith
Chippendales
Hooters
BB King

1992
Europe
BB King
Chippendales
Status Quo
Tom Petty

1991
Alice Cooper
Status Quo
Kraftwerk
Nationalteatern
Harry Belafonte

1990
Alice Cooper
Gianna Nannini
Just D / Papa Dee / Kayo
Vaya con Dios
Hooters
Pogues
Suzanne Vega

1989
Bob Dylan
Black Sorrows
Magnum
Europe
Ozzy Osbourne
Alice Cooper
Ratata
White Lion

1988
Leonard Cohen
Frank Zappa
Chaka Khan
Yngwie Malmsteen
AC/DC
Chick Corea
John Hiatt
Roxette
The Mission
Trance Dance

1987
Bo Diddley
Cornelis Vreeswijk
Eldkvarn
Deep Purple
Eva Dahlgren
Roxette
Imperiet
Level 42
Lolita Pop
Motorhead
Monica Zetterlund
Miles Davis
Tomas di Leva
Human League
John Hiatt

1986
AC/DC
Europe
Eurythmics
Katrina & the Waves
Sade
BB King
Accept
Metallica
Status Quo
Twisted Sister
Motley Crue
Erasure

1985
Miles Davis
Deep Purple
Herreys
Al di Meola
Imperiet
Ulf Lundell
Gary Moore
Eva Dahlgren
Saxon

1984
Depeche Mode
Kiss
The Firm
Mike Oldfield
Saxon
Frank Zappa
Nina Hagen
John Hiatt Band

1983
Elvis Costello
Accept
DIO
Ozzy Osbourne
Def Leppard
Kiss
Meat Loaf
Saxon
Spandau Ballet
Rainbow

1982
Chattanoga
Duran Duran
Ella Fitzgerald
Mike Oldfield
The Jam
Thin Lizzy

1981
Eric Clapton
Thin Lizzy
Nils Lofgren
Motörhead
Gyllene Tider
Elvis Costello
Iron Maiden
Judas Priest
Pointers Sisters
Sven Bertil Taube
Ulf Lundell

1980
The Clash
Thin Lizzy
Ramones
Chuck Berry
Eric Clapton
Def Leppard
Gyllene Tider
Madness
Kim Larsen
Pretenders

1979
Dire Straits
Nationalteatern
The Jam
Thin Lizzy
UFO
Arja Saijonmaa
John Miles
Burl Ives
Manfred Mann
Rush
Jimmy Cliff
Cornelis Vreeswijk

1978
Status Quo
The Runaways
Mikis Theodorakis
John Miles
Martin Best Concort
Manfred Mann
Manhattan Transfer
Chick Corea
Emmylou Harris

1977
Black Sabbath (förband: AC/DC)
Camel
Supertramp
Boney M
Weather Report
Victor Borge
Smokie
Alex Harvey
Chieftains
Steelye Span
10 CC
Nazareth
Manhattan Transfer
Mikis Theodorakis
Gasolin
Chicago
Jimmy Cliff
Martin Best Consort
Jethro Tull
Little Feat

1976
Kiss
Alex Harvey
Gloria Gaynor
Supertramp
Patti Smith
Thin Lizzy
Queen
Herbie Hancock
Frank Zappa
Neil Young
Kinks
10 cc
Billy Swan
Chick Corea
Rory Gallagher
Steve Harley
Ted Nudgent
Roger Whittaker
Richie Blackmore
Gentle Giant
Sailor
Poco
Manfred Mann

1975
Lou Reed
Blue Öyster Cult
Sweet
10 cc
Hawkwind
Lionel Hampton Orchestra
Sparks
Lynard Skynard
Wather Report
Procol Harum
The Drifters

1974
Jethro Tull
Kinks
ABBA
Demis Roussos
Rod Stewart & Faces
Procul Harum
Mott the Hoople
Geordie
Nazareth
Electric Light Orchestra
Queen
Edwin Hawkins Singers
Focus

1973
Roxy Music
T-Rex
Blood, Sweat & Tears
Cornelis Vreeswijk
Count Basie
The Dubliners
Les Humphries Singers

1972
Alice Cooper
Cornelis Vreeswijk
Paul McCartney & Wings
Santana
Steppenwolf
Tom Paxton
Trinidad All Star Steel Band

1971
Hoola Bandoola Band

33 kommentarer

Filed under Kultur

33 responses to “Spelningar på Olympen

  1. Contan

    1986 – Motley Crue

  2. Contan

    1985 – Saxon

  3. Nils

    Du listar en massa band som bokades av Julius i Lund, men flera av dem var inte på Olympen, utan Malmö Isstadion. De jag ser på rak arm är:

    1983 – Kiss
    1985 – Deep Purple
    1986 – AC/DC
    1986 – Eurythmics
    1987 – Deep Purple
    1988 – AC/DC
    1989 – Europe

    På Christine Hof slott:

    1989 – Bob Dylan
    1990 – Alice Cooper

  4. Nils

    1983 – Black Sabbath (med Ian Gillan på sång)

  5. Pelle

    Får hålla med Nils om Eurythmics som gick i Malmö 86 och inte i Lund.

    84,85,86 såg jag Indochine och Howard Jones på Olympen. Tyvärr kan jag inte vara mer exakt men jag gissar 85.

  6. frippe

    Yep, Hr Darnel, aka Kid Creole, och hans the Coconuts var på Olympen tidigt 80-tal,
    83?

  7. Kenth Andersson

    Det saknas en uppgift här. Jag har sett Dr Hook & The Medicine Show på Olympen på 70-talet. (Kan vara 1977, men årtalet står ej på biljetten)
    Det står däremot Torsdagen den 6 nov kl 19.00 och priset var 30:-

    • Karl

      År 1975 var den 6 november en torsdag. Det var det enda året på 70-talet där 6 november var en torsdag.

    • Mdissade en konsert nånstans med em 1974 (bluegrassbandet Däcket Pyser var förband) pga vattkoppor, men jag såg dem i Malmö Folkets Park sommaren 1976…de var ofta på dansk TV då, en dansk TV-producent (och morsan…) älskade dem. Som vanligt spelade de fulla och sprang ut näck för extranumet, och Billy Francis (eller Jance Garfat?) sjöng ‘Everybody’s making it big but me’. Jag såg dem med lillebrorsan och morsan (!), 14 år gammal.
      Fattade knappt ½ av texterna…Acupulco Goldie, vafan var det? Efter en visit i Acapulco 1996 blev jag klokare. Likaså vet jag idag vad en ”short order cook” är, och vilka Lady Godiva och Marie Lavaux var…Shel Silversteins (1930-99) texter var lysande, och jag hade hans LP ‘Freakin’ at the Freakers’ Ball’ – med Doktorn och hans Medecinshow (1972). Nån som sett hans skämtteckningar i Playboy eller nån av hans barnböcker? Många strängar på lyran (sic!).
      https://www.discogs.com/Shel-Silverstein-Freakin-At-The-Freakers-Ball/master/105157

  8. stefan cederstam

    Glömmer aldrig sweet 75 på olympen! var bara 12 år och en stor upplevelse. kommer ihåg att dom precis släppt fox on the run och den blev ju en jätte hit. Cedis!

  9. dag Ösgård

    Var nån på Queen?

  10. Nina Hagen spelade på Olympen redan i september 1980.

  11. Jag har hört både Frank Zappa, Bob Dylan och Kiss(!) på Olympen – i olika stadier av tillvaron men alltid boende på närbelägna Östra Torn.

  12. En fantastisk lista Simon. Tänk vad mycket bra musik som spelats här.

  13. Karl

    1970 Pink Floyd March 20 http://www.youtube.com/watch?v=NAFbGIcmR50
    1977 Lou Reed http://adf.ly/975592/int/http://jazzbluesandcobootleg.blogspot.se/2011/08/lou-reed-live-at-olympen-lund-sweden-26.html
    1983 Black Sabbath http://www.youtube.com/watch?v=aKFXnmmfXZI

    1990 Yngwie Malmsteen http://www.youtube.com/watch?v=-3F115xVg-w

    2003 Scorpions http://www.youtube.com/watch?v=yD_OQjRydUk

    2007 Zappa plays Zappa http://www.youtube.com/watch?v=GjtsaBy1FSk
    2007 Uriah Heep http://www.youtube.com/watch?v=TQ0VLU560lI

    2007-10-30 Lars Winnerbäck http://www.youtube.com/watch?v=sbXozRMvFY8

    Dessutom är jag 99 % säker på att både Alan Stivell och Jean-Luc Ponty har spelat på Olympen någon gång mellan 1978 och 1980 (jag hörde dem nämligen då jag bodde i Lund, vilket jag gjorde 1978-1980). Har dock ingen dokumentation på det.

  14. Rita *Törngren

    Nils Lofgren hittar jag inte, han spelade på Olympen cirka 1986- Tack för en härlig lista, som väcker många goa minnen🙂

  15. john Richter

    ja glöm inte swett 1976 på olympen

  16. Maria Carlsson

    Glöm inte att Tina Turner gjorde ett fantastiskt framträdande,glömt årtalet,men det var samtidigt med hennes comeback(private dancer)

  17. Massor saknas. Gå in på http://www.juliusab.se. Där hittar ni i
    Under ”genomförda arrangemang allt som jag varit med om att arrangera, bl.a. På Olympen
    Julius

  18. Janne Persson

    Jag har sett Steve Young på Olympen, vet bara inte när. Han var ”supporting Act” till någon jag inte kommer ihåg, någon som minns?
    Janne P

  19. Michael

    AC/DC på olympen, tror jag inte… spelade i malmö på 80-talet vad jag vet

    • AC/DC var förband till Black Sabbath 1977.Dessutom förband till Chinox + 2 andra dansband på den famösa utbytesturnén (ABBA mot AC/DC) på nåt danshak i Höllviken 1975. Allan Dittrich från Perstorp, numera i Wizex, vägrade låna ut sitt nya, unika trumset till deras trummis – som sen visade sig ha ett identiskt trumset, vad-det-nu-hette…se den nyutkomna boken om turnén som även tog dem till Tylösand (där Angus Young försökte sig på att snusa) och tre andra orter!

  20. Säker på att Jimmy Cliff var där 1979? För jag såg Peter Tosh på Olympen sommaren ’79…hade alla datum dokumenterade med alla mina 350 konserter och runt 45 festivaler from Ekseption på Helsingborgs Konserthus våren 1974, till min 22:a och sista (?) Roskildefestival 2005…

    Led Zeppelin 1980 missade jag, men du har du också gjort. Vill minnas att jag såg Saga där 1981. Såg dem 1980 på Falconerteatret i Köpenhamn som förband till Styx – samma dag som Bob Marley spelade i stan, ”men honom kommer jag att få många chanser till att se”, tänkte jag, varpå morsan och brorsan såg Bob Marley 11 månader innan han dog av cancer i stortån, medan jag såg ett astrist Styx på väg utför med sin övergång från progrock till AOR/FM-rock – Saga var bättre!

    Def Leppard 1980 var som förband till Scorpions (jag var där). Självklart var Black Sabbath med Ian Gillan där 1983, som någon redan nämnt, och spelade så pannbenet skakade. Vakter släpade ut en kille som rökte Mary Jane på en stor säckpipa (!)…

    1981 (kaaanske ’82…) skulle 10CC spelat där, men vi väntade förgäves då bandet var fast i Köpenhamn pga av snöstorm. Fick sett dem på min första (av 22) Roskildefestival 1983 i stället…

Kommentera

