Flygbilder (5)

Domkyrkan med mera

Över Tetra Pak

60-talet

Thulehem

Pålsjö/Ideon

2 kommentarer

Filed under Bilder

2 responses to “Flygbilder (5)

  1. Nils-Inge Enlund

    Norr om sjukhusblocket, värmecentralen och tvätteriet ligger bortom Tornavägen stadsdelen Smörlyckan. Mitt i fältet mellan Smörlyckan och Sölvegatan norr om Vattentornet syns resterna av den trädgård som hörde till bondgården Smörlyckan 15, tidigare benämnd Fridhem, men i folkmun under femtio år kallad ”Ljungs”. Lunds universitet utarrenderade bondgården med tillhörande åkrar, söderut till Helgonavägen. Där byggdes i mitten på 1930-talet det stora gula tegelhuset, som 1936 invigdes för Kemikum. Norr om Kemikum ligger Fysikum, som invigdes 1955. Då fanns redan från 1949 Genetiska institutionen, som några år senare tog i anspråk fältet söder om Westrups villa för försöksodlingar. Där arbetade jag på sommarloven 1956-58.
    Arrendatorer var Johan och Maria Ljung. De tillträdde arrendet omkring 1910. På gården bodde även – och arbetade som dräng – Johans tvillingbror Nils. Johan och Maria fick fyra barn, varav en pojke dog nio år gammal. När Johan dog 1949, övertog sonen Allan arrendet och drev jordbruket inkl. djurhållning vidare tillsammans med farbror Nils, som dog 1959. Året därpå sades arrendet upp och bondgården brändes ner av brandkåren. Westrups villa revs 1963. Idag är det bara dess park som minner om svunna Ljungatider på detta universitetets norra område – förutom bevarade fotografier på både människor och byggnader.
    Men stadsdelen Smörlyckan är sig lik och välbevarad, men moderniserad. Stadsägan 305, Albogatan 3, ett fyrfamiljshus i hitre kanten av Smörlyckan köptes 1940 av Johan och Maria Ljung. Dit flyttade först Allan med sin fru och nyfödda dotter. De fick ytterligare två barn. Året efter flyttade Allans syster Elsa in med sin blivande make och två söner från ett tidigare äktenskap. Hennes två döttrar från samma upplösta äktenskap fick bo hos mormor och morfar på bondgården. De var mina halvsyskon. Jag föddes 1941. Allans och Elsas syster Ingrid bodde i Smörlyckans östra kant, Onsjögatan 11, med sin make och två barn. Föräldrahemmet var inom synhåll över en åker. Sålunda hade jag hela min släkt på mammas sida närboende.
    På bilden syns även Allhelgonaskolan. Där gick jag mina första skolår. Efter ett år på Lerbäcksskolan gick jag i fem år i Folkskoleseminariets övningsskola, som också syns på bilden bakom sjukhusblocket. Inramad av träd ligger Norra idrottsplatsen/Smörlyckans idrottsplats, som betydde mycket för oss i Smörlyckan – både fysiskt och socialt. Jag spelade fotboll i Lunds sportklubb – i A-laget med Nils-Åke ”Kajan” Sandell som tränare och John ”Dally” Larsson som lagledare. Hans bror Kurt var då kassör i styrelsen och jag sekreterare. I LSK spelade under min tid även bröderna Artur, Tore, Gert och Siwe Eriksson. Fadern, Herman Eriksson, var i många år materialförvaltare. På bilden syns att man håller på att utöka idrottsplatsen. Nu för tiden spelar även flickor/damer fotboll och LSK har många fler pojk- och juniorlag än på 1950- och 1960-talen.
    Tillsammans med Katedralskolan, där jag tog studenten 1961 och universitetet, där jag studerade 1962-1966 är detta verkligen ”Mitt Lund”. Jag kan även inkludera Norra Kyrkogården, där min ingifte ”morbror” Sigfrid Johnsson skötte gravplatser i egen firma, som han startade tillsammans med sin far – det legendariska stadsbudet Nils Johnsson. Deras familjegrav ligger mitt i det nedre hörnet av den trekant av kyrkogården som syns på bilden. I Johan Ljungs familjegrav, mitt i det nordvästra hörnet (n: o 3 i kv. XV utanför bild), vilar familjerna Ljung och mina föräldrar.
    Med tanke på att Kemicentrum i bildens övre del invigdes 1969 är bilden tidigast från slutet av 1960-talet. Kanske rent av från 1970? Årtalen har jag kollat i Akademiska Hus fastighetsförteckning, som finns på nätet.
    Betraktat och kommenterat i Gävle.

  2. Nils-Inge Enlund

    Pålsjö/Idéon
    F.d. Vattentornet, numera Observatoriet, syns nederst till vänster och ”sjön Sjön” till höger samt bortom Tornavägen Genetiska institutionen. Bortom ”Genetiskan” ligger Växtfysiologen och Ekologihuset, där bondgården Smörlyckan 15 fanns till 1960. I vänsterkanten skymtas stadsdelen Smörlyckan. Bortom Sölvegatan finns en rest av Westrups villas park kvar.
    Här, ”där barn jag lekt”, för att citera Verner von Heidenstam, är det svårt att ana hur det såg ut för snart 70 år sedan. Men gamla foton finns bevarade och massvis med minnen. Men det var inte bara lek. Det var även hårt arbete på åkrarna – både som hjälp till morbror Allan i lantbruket och som sommararbetande på ”Genetiskans” försöksodlingar, alltifrån fågelskrämning och ogräsrensning till skördearbete med lie och skära samt grävning av komposter.

Kommentera

