Fly inte, förbättra din tillvaro

För någon vecka sedan satt jag häktad i Malmö. Ingen större sak egentligen – lite spritsmuggling som gick överstyr – men vad jag slogs av var att när jag väl släpptes ut i luften kändes det fortfarande inte som jag var riktigt så fri som jag önskat. Kanske handlade det om den väntande rättegången, den stundande skoldagen eller någonting annat, men i ärlighetens namn tror jag mest det handlade om Malmö.

Jag släpptes ut från ett smutsigt betongkomplex bara för att hamna i ett annat. Många lundabor jag känner drömmer om att flytta till Malmö. Varför? Klubbarna, festerna, drogerna, den smånätt bohemiska mentaliteten som tidigare var ett kännetecken här i Lund men som dog med kulturen. Samma jävla begravningsplats antagligen. Stadsparken är fylld med zombies.

Men varför flytta till Malmö? Var är den där driftigheten som får människor att ta tag i sin egen tillvaro och göra någonting vettigt av den? Om man flyr så är man inkapabel att ta hand om sig själv. Tusentals platser världen över har varit konstnärliga, kreativa samlingsplatser som förstörts av att parasiterande, lata människor flyttat dit och tagit över med sin egen slappa mentalitet. Flyttar du till Malmö med attityden att haka på så tar du platsen från någon som har attityden att skapa något andra hakar på. Till slut blir det urarmat och vattnigt, det är en del av den naturliga gentrifieringsprocessen. Tips; stanna och gör din egen tillvaro bättre istället. Den ständiga flykten är en ohälsosam drift.

I Lund finns det stimulerande grönytor, lugna innergårdar, lediga torg och tomma lokaler som gör att staden har en oförlöst kraft och en massiv potential att återta rollen som Skånes kulturella huvudstad. Vad det hänger på är befolkningen som måste vakna upp och inse att gräset inte är grönare på andra sidan om man sår lite frön själv. Varför ska du åka till en klubb i Malmö och jaga den finaste blondinen när du kan briljera för henne med gitarren under ett träd i blå timmens romantik? Jaga ingen, jaga ingenting, låt din briljans tala för sig själv och se till att du eller ditt projekt blir grejen som drar folk. Långt mer utvecklande, jag lovar.

Lund, mitt kära älskade Lund, det är dags för någonting att hända. Ingenting är värre än outnyttjad potential.

2 kommentarer

Filed under Artiklar, Krönikor

2 responses to “Fly inte, förbättra din tillvaro

  1. Stalinskij

    Det märks att du aldrig har bott i Malmö.

Kommentera

