Lunds stadsbyggnadspris

(ok, den här posten blev halvful designmässigt men har bara legat och väntat sedan december så:)


I år vann alltså Carmen Izquierdo och hennes domkyrkorobotfallos stadsbyggnadspriset och sällan eller aldrig har väl vinnaren varit så given som nu, tycka vad man tycka vill om byggnaden i sig.

Tidigare vinnare:
2010 – Kontorshus i Spettet – Hans Ödman, Cecilia Paring, Claudia Meirama

Min åsikt: Helt okej, en stilig byggnad som ger ett ljust och varmt intryck samtidigt som den inte tar för mycket uppmärksamhet.

 

2009 – Hus i kvarteret Skötaren – Gunilla Svensson

 

Min åsikt: Ful som stryk. Ett mängdbygge, i alla fall från utsidan.

2008 – Bostadshus på Arkivgatan – Lotta Nordén

Min åsikt: Ganska snitsigt och bra löst.

2007 – Ombyggnad av Backaskolan – Björn Hegelund

Min åsikt: Mycket bra. Snygg lösning på en väldigt svår utbyggnad på begränsat utrymme. Gillar hur tomtens nivåskillnader utnyttjats.

2006 – Till- och ombygge av Skissernas museum – Johan Celsing

Min åsikt: Ok, stör knappast och man blir ganska nyfiken när man ser bygget, som sig bör.

2005 – Hus i kvarteret Päronet – Vlade Naumovski

Min åsikt: Halvfult och samspelar väldigt illa med miljön runtomkring.

2004 – Språk och litteraturcentrum – Henrik Jais-Nielsen, Mats White och Nils Erik Landén

Min åsikt: Ok. Passar bra in på Sölvegatan och dess profil som utbildningsgata.

2003 – Geocentrum – Peder Lindblad, Paula Bock

Min åsikt: Också ett bra sätt att forma Sölvegatan på. Ett värdigt bygge.

2002 – Kupolen på Gamla vattentornet – Hans Ödman, Cecilia Pering, Björn Wigelius

Min åsikt: Gamla vattentornet är alltid tjusigt och med tillägget av kupolen, som kanske i och för sig inte är guds gåva till estetiken, fick tornet temporärt lite nytt liv.

2001 – Inget pris

2000 – Nån skit i Dalby. Vem bryr sig.

1999 – Bostadshus på Värpinge – Marie Ericsson

Min åsikt: Kanontjusigt. De olika avsatserna, färgskalan och hur det passar in på Värpinge är alltihop slående bra. Taket för tankarna till Sydeuropa. Minus för väl plottriga och gallrade balkonger.

1998 – Östratornskolans högstadiebyggnad – Anders Svensson, Ann-Sofi Högborg

(bild får ni googla)

Min åsikt: Intressant miljöbygge men skolgården verkligen kass och byggnaden tog bort ett väldigt intressant och utsträckt grönområde som tidigare fanns på platsen och länkade samman Östra Torn med Hardebergaspåret på ett spännande sätt. Skolbyggnaden är dessutom, om än fräsch och enkel att navigera i, så också väldigt grå och kall, både på utsidan och insidan.

1997 – Parkeringshuset Ovalen – Jan Bergfelt, Peter Lingstrand, Mårten Belin

Min åsikt: 1997 kan inte ha varit ett arkitektoniskt superår för Lunds del…

1996 – Inget pris. Man sparade sig för 1997 års parkeringshus.

1995 – Ekologihuset / kvarteret Regeringen (bilden) – Ingrid Gustavsson / Ulf Kadefors

Min åsikt: Ekologihuset är inte så jävla kul utifrån men med fin insida. Ulf Kadefors kvarter Regeringen är dock ett av många vackra, lyckade byggen i Värpinge under 1990-talet. Äkta sommarkänsla där. Gillas.

1994 – Inget pris

1993 – Hallqvistska gården – Gunilla Svensson, Märta Bergström, Ull Molin

Saknas bra bild…

1992 – Inget pris

1991 – Förnyelse av stationen – Bo L Johansson, Cecilia Pering, Björn Wigelius och Claes Dramm

Ni vet hur den ser ut, liksom.

1990 – Mejeriet och Kulturens restaurang – Mårten Dunér, Björn Edström, Joanna Heilig och Ivo Waldhör

Samma där – ni vet.

Lämna en kommentar

Filed under Arkitektur, Statistik, Utveckling

Kommentera

