Ett första intryck av Sankt Månsgatan

Jag blev lite skrämd när morsan visade sitt nya hem – vilket per automatik blir mitt nya hem, eftersom att lediga, billiga bostäder befinner sig i samma situation som dronten här i Lund. ”No mo’ Djingis”, sa hon, ”Here’s ma new place, dawg”, fortsatte hon och pekade på Sankt Månsgatan 23.

I lokalen under vad som snart kommer att bli mitt nya hem finns i dag hemmabioföretaget The Rock, men längre tillbaka i tiden lär där ha funnits en etiopisk restaurang som troligen bar namnet ”Blue Nile” (det är åtminstone vad Google säger). Grundprincipen är densamma: jag lär aldrig sätta min fot där, det är nischat och det är en lundaföreteelse. Principer som faller mig i smaken.

Sankt Månsgatan 23 är ett, på utsidan, snyggt hus med en enkel, trivsam innergård och med en del sjabbiga lägenheter som långsamt faller offer för det gentrifierade Lunds renoveringshets. Resten av gatan är som ett monument över de drastiska förändringar staden genomgick under 70-, 80- och 90-talet.

Intill ligger nummer 21, ett lite ruggslitet trettiotalshus i tre våningar. Den ofta nedklottrade fasaden vittnar i omedveten mened om en levande, kreativ stad, men råkar nog mest vara väldigt vit, nära till parken och tillräckligt avskiljd för att kidsen ska springa iväg och rita eller måla onödigt skit om natten. Låt hela byggnaden vara en laglig frizon för Lunds graffitiscen så blir den både snyggare, billigare och roligare. Dessutom är det som sagt en smågata utan särskilt mycket rörelse, så man slipper att någon av alla dessa gästforskare kommungubbarna ständigt försöker suga av ska råka få syn på detta helgerån.

Mitt emot 23 och 21 ligger Katedralskolan Väster, som tydligen fyller någonslags funktion även 2012, och på samma sida längre upp på gatan finns även en klassisk gammal utfyllnadsparkeringsplats från den tiden man rev hus i Lund utan att bygga nytt och i stället skapade provisorska grusytor där man kunde ställa bilen eller bråtet. När dessa sedan ”temporärt snyggades till” la man asfalt och byggde staket i väntan på bättre tider, tider som i vissa fall aldrig kom.

Mitt på parkeringsplatsen har någon gjort det briljanta genidraget att placera en elstation som effektivt minimerar antalet platser. Lite planering skulle utan tvekan kunna behålla antalet p-platser och ta upp åtminstone halva utrymmet till antingen ett mindre grönområde eller ett nytt hus modell halvstort.

Resten av gatan präglas sedan på ena sidan av en mängd mycket vackra småhus, och på den andra av brf Billegården som rimligtvis måste vara ett av de fulaste, mest stadsmiljöförstörande byggprojekten sedan Bengt Edman härjade runt och slängde betongklossar på de lundensiska åkrarna. Att, som bostadsrättsföreningens hemsida skriver, man försökte få Billegårdens fasad mot Sankt Månsgatan att smälta ihop med den äldre bebyggelsen (genom att använda puts och tegel med olika färg) känns mest patetiskt. Husen och strukturen skriker verkligen åttiotal lång väg.

På det stora hela är jag ändå nöjd. När våra barnbarnsbarn om hundra år får sin guidade Simon Berglind-tur kommer jag ändå att vara rätt stolt över att ha bott på Sankt Månsgatan 23. ”Här bodde han bra”, kommer de att säga. ”Och vilken fin gata. Det var bra att han sprängde hela Billegården i småbitar och lät uppföra skjulliknande hus med utedass på gården”.

1 kommentar

Filed under Platser

One response to “Ett första intryck av Sankt Månsgatan

  1. Hej. Min pappa bodde på Sankt månsgatan 3 & stålbrogatan 9 när han var liten. Skulle du ha möjlighet att ta ett mobilfoto på dessa adresser så skulle jag uppskatta det jättemycket. Jag är väldit intresserad av min historia och håller på att släktforska lite. Min epost är sara.forslund@clubtele.se

    MVH
    Sara

Kommentera

