Biltullar i Lund – en jävligt dålig idé

biltull

Det fanns en tid då Miljöpartiet var ungdomliga, lite naiva och kreativa i sina förslag. Den tiden kallar vi i folkmun för 80-talet.

För att råda bot på den livliga biltrafiken i innerstaden diskuteras många olika lösningar. Någon vänsterpartist satt och lurade på tanken att göra hela centrum bilfritt, medan en och annan moderat i sina blårutiga dagböcker säkert tyckte att man gott kunde gasa ihjäl alla jävla cyklande hippies och få ett slut på snacket.

1985 motionerade Miljöpartiet om den gyllene medelvägen: biltullar. Om man kom in i staden från t.ex. Dalbyvägen skulle man pröjsa tio spänn i en spärr vid Linero. Valde man sedan att ställa bilen där, kunde man sedan gratis åka buss in till staden, alternativt välja att köra vidare och betala ytterligare 25 kronor vid Spyken. Samma koncept skulle gälla vid de andra före detta tullarna Förslaget röstades jätte-, jättened.
Fyra år senare var det dags igen.
– Nu har verkligheten kommit ifatt oss och vårt förslag är lika aktuellt, sa Peter Björling (mp), och fortsatte: – Summorna är ungefärliga, men jag tror att avgifterna måste vara på denna nivå för att vara avskräckande. Vårt mål är att få en bilfri innerstad. Tullarna kan vi tänka oss kombinerade med helt bilfria områden dit ingen utan dispens släpps med bil.

Björling, som antingen missat boken 1984 eller också tolkat den felaktigt, hade dessutom stora framtidsvisioner för konceptet.
– På sikt kan de elektroniska systemen ta över. De som vill köra bil köper betalkort. Ett kort på bilen avläses maskinellt och en videokamera fotograferar de som inte betalt. Sedan kommer räkning på posten till den som smitit.

Saknade idén förankring? Låter den gammalmodig? Nja. Faktum är att det var på tapeten i många olika städer. Ingemar D Kristiansens bildmontage visar en tullprototyp från Nacka. Och när Sydsvenskan i samarbete med GFK undersökte saken svarade 41% ja till att ”göra det svårare för bilar att ta sig in i Lunds innerstad genom t.ex. biltullar”.
Bland de andra partierna var det inte lika lockande. VPK var dock försiktigt positivt inställda, men ville ha en behörighetszon kring stadskärnan och avgiftstullarna längre bort.
– Ett system med endast betaltullar tror jag inte på. Det får inte bli så att den som har råd får lov att skita ner stan, sa partiets Thomas Schlyter.

Högerns alternativ var i stället att bygga parkeringsplatser en bit utanför. Centerpartiets Roland Bengtsson uttryckte det kanske mest förnuftigt:
– Centern vill inte ha biltullar. Centrumtrafiken minskas bäst med uppställningsplatser för bilar utanför centrum. I Lujnd behöver det inte handla om längre gångavstånd än 300-400 meter. Vad det gäller är att göra centrumbesökarna medvetna om att den korta promenaden är trevligare än att köra runt i centrum och leta P-plats.
Förslaget om biltullarna röstades återigen jätte-, jättened.

Lämna en kommentar

Filed under Anekdoter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s