Den kåta spårvägen

Mina känslor kring spårvagnar i Lund?

Skitbra idé, men det måste göras rätt. Det måste vara en jävligt sexig spårväg. Lund är en av de kommuner i landet där folk föder sitt första barn senast i livet; detta kan åtgärdas genom en spårväg som uppmanar till amorösa eskapader. Projektet borde kallas ”den kåta spårvägen” snarare än ”spårvägen för rika gästforskare”. Hur detta skulle genomföras rent praktiskt kan inte jag svara på, där krävs omfattande utredningar. Spårvagnar med sexuellt uppmanande och utmanade illustrationer är dock att föredra. Varje spårvagn bör ha en fittvagn och en kukvagn, tätt sammankopplade. Deras drivmedel borde också, genom den forskning som borde bedrivas, utsöndra endorfiner snarare än avgaser.

Sexy_8f69f3_1193890Vad gäller att dra spårvägen omkring eller rätt över torget så menar jag att det senare alternativet är bättre. Visst, ett antal plataner får man nog skicka till slakteriet men hellre det än hästkött tänker jag, och dessutom går det nog att anlägga lite nya träd i anknytning till sträckan. Bland de nya växterna bör naturligtvis de kåthetsframbringande prioriteras. I dag används dessutom Clemenstorget inte till någonting vettigt, det är mest en slags överdimensionerad busshållplats och cykelställ. Den torghandel som bedrivs borde det fortfarande kunnas finnas rum för men borde givetvis utökas med en försäljning av sexuella lekdon.

Jag kan se framför mig, tack vare antalet utländska arbetare, att högtalarsystemet kommer vara engelskspråkigt. Sensuella röster är dock av yttersta vikt och ordförrådet bör vara mer utvecklat och insinuerade än vad det i dagsläget är i kollektivtrafiken, typ ”Sölvegatan next stop… go off if you like to get off” eller om man kör igenom en tunnel typ ”give me mo’ of that shiat”.

sparvagnSer verkligen storslagna möjligheter för det här projektet. Den kåta spårvägen. Mer sannolikt är tyvärr att man tar mitt förslag men ersätter det sexuella med det ekonomiska. Spårvagnarna i sig lär vara utformade som mobila reklampelare, varje hållplats lär utformas till konsumtionens förmån och eventuella nya träd ska nog mest inge en manipulativ känsla av vett och sundhet. Knullandet får stiga åt sidan, återigen.

Men överlag känns det som sagt vettigt. En spårväg skulle kunna skapa liv på Clemenstorget, där man också borde se över möjligheterna att skapa småskaliga affärslokaler på den sida av torget som i dag är dödfödd vad gäller den saken. Och då inte genom rivning och nybyggnationer utan genom en försiktig förändring av bottenplanet.

Rent estetiskt kan det bli mycket tjusigt om spårvägen får en grön prägel med särskilt utformade alléer och möjligen även bullerdämpande gräsunderlag, som man använt på en del andra platser där man nyligen infört spårvagnar. Och dess funktion som ett mer kapacitetsrikt och miljövänligt alternativ till bussar är också svårt att klanka ner på. Spårvagnar i Lund är en grym idé och genomförs det rätt kommer det tillföra mycket till staden. Det ska bli intressant att se mer detaljerade ritningar framöver.

1 kommentar

Filed under Artiklar, Krönikor

One response to “Den kåta spårvägen

  1. Pingback: Krönika #123 | Konst & Politik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s