Jarlskog, Falkman och monumentet

Abelardo Gonzalez arkitektsbyrås förslag. Två röda betongklumpar och en grå malplacerad betongpinne.

Abelardo Gonzalez arkitektsbyrås förslag. Två röda betongklumpar och en grå malplacerad betongpinne. Dagens arkitektur…

När VD:n för utsugarföretaget och fakturaköparna Euro Finans, Anders Jarlskog, slog sig ner i trädgården tillsammans med konstnären Johan Falkman och Hörbys moderata kommunalråd Lars Ahlkvist växte en underbar idé fram.

Givetvis skulle 600 000 kronor av Hörby-invånarnas skattepengar gå till en stor muralmålning i stadens kommunhus. Lika självklart var det att Ahlkvist skulle avbildas som romersk soldat och att Anders Jarlskog med sambo skulle få vara med på ett hörn, utklädda till Kung Karl XI och danska adelsdamen Leonora Christian Ulfeldt.

För de här rika männen var det ingenting konstigt. Deras självdistans försvann i samma stund de iklädde sig slips och kostym första gången sisådär i treårsåldern.

Hörbys kommunalråd Lars Ahlkvist (M)

Hörbys kommunalråd Lars Ahlkvist (M)

Nu vill Anders Jarlskog och Johan Falkman göra ett ”monument över Lunds historia”. Såvida vi inte vill se Mats Helmfrid upphängd på ett kors eller Tove Klettes ansikte på någon (annan) rik kärring bör man förhålla sig skeptisk till idén. Man bör vara mycket medveten om att en VD för ett inkassoföretag aldrig arbetar med välgörenhet. Om ett monument uppförs med målningar av Johan Falkman och finansiering av Anders Jarlskog kan vi utgå från att mecenaten återigen tänker låta sig bli avbildad.

Falkman i sig är inte nödvändigtvis en dålig konstnär. Han har vid ett flertal tillfällen förklarat att han fascineras av överklassens personlighetsdrag och han har gjort det till sin nisch att avbilda dessa. En del lundabor minns säkert Falkmans genombrott där han avbildade ett sjuttiotal av Lunds mest framgångsrika läkare i en utställning på kulturen. Gott så.

I Lund finns det en laglig graffitivägg, inklämd på Smålands nations baksida och knappast synlig för den som inte letar efter den. År ut och år in försöker polisen få bort den. De resonerar att när de stoppar någon som ser misstänkt ut – vilket numera är den enda anledning de behöver – och som bär på sprayflaskor så kan de inte bötfälla den femtonåringen eftersom att han kan säga att han varit vid den lagliga väggen.

Konstnären Johan Falkman och målningen i Hörby. Fin, men ohyggligt ful.

Konstnären Johan Falkman och målningen i Hörby. Fin, men ohyggligt ful.

Att då ens fundera över att låta någon adelsrunkare måla muralmålningar finansierade av en man som låtit sig själv avbildas som kung, och som låtit skattebetalande Hörby-bor bekosta framställningen av en moderat politiker som romersk legionär, på en central plats i Lund är bara ytterligare ett exempel på hur den sjuka eliten helt saknar verklighetsförankring.

Incidenten i Hörby borde för all framtid ogiltigförklara alla ”konstprojekt” – a.k.a. egocentriska narcissistyttringar – som de här bägge männen säger sig ligga bakom. Därtill känns det som att med näsotek och statyer av för oss obskyra individer och what not så är det sista Lund behöver fler avbildningar föreställande självgoda idioter.

Skrota idén. När dagens överklass genom juridisk korruption (eller lobbying som det kallas när det ska rättfärdigas) slutat frånta oss vård, utbildning och mänsklig frihet kan de få någon liten snäll, uppskattande sten på någon smutsig bakgård någonstans. Tills dess får deras drömmar om romarriket, adeln och eliten gärna stanna i drömstadiet.

5 kommentarer

Filed under Konst

5 responses to “Jarlskog, Falkman och monumentet

  1. Att konstnärer fogar in samtida kända personer – inklusive sina finansiärer – i sina verk är dock inget nytt. I medeltida katedraler finns inte sällan ”stiftarbilder” av de personer som bekostat bygget och i renässansens muralmålningar vimlar det av insmugna samtida personer (däribland stundtals konstnären själv) i de historiska, mytologiska eller bibliska motiven. I modernare tid kan nämnas Albert Edelfeldts stora väggmålning ”Åbo akademis invigning 1640” i Helsingfors universitet där många av det tidiga 1900-talets professorer, vad jag förstått, fick låna ut sina ansikten åt 1600-talskollegor vars verkliga utseenden var okända. Så att Falkman på detta sätt knyter an till en lång konsthistorisk (och ikonografiskt rätt spännande) tradition har i vart fall inte jag som gammal konstvetare något emot.

    • Lerkot

      Ett intressant inflikande… själv är jag dock inte så traditionsbunden. Och jag menar att det måste finnas mer intressanta samtida ”kändisar” än VD-folk och moderata kommunpolitiker. Då ser jag hellre din håriga överläpp på en vägg någonstans.

      • Det tackar jag för (och ställer gärna upp som modell)!

        En annan sak som är litet konsthistoriskt intressant – i beaktande av den tilltänkte finansiären – är ju hur tydligt Falkman stilistiskt bygger på den mexikanska muralmålningstraditionen som av hävd varit radikal och antiimperialistisk. Och när jag nu (tack vare Dig) för första gången får se en någorlunda bra bild av Hörbymålningen så noterar jag hur en rätt stor del av tavlans vänsterfält upptas av något slags skildring av polisbrutalitet. Det känns trots allt inte som att konstnären, beställarna till trots, låter sig göras till någon okritisk hyllare av överheten.

  2. Min idé är att tillåta en större vägg för dem med skaparlust i Lund att måla muralmålningar på. Dokumentera (fotografera) väggen dagligen och skapa historia.

  3. David Magnusson

    Den dagen kriget kommer till Lund, kommer fienden att slå till ifrån väst. Jarlskog har nämligen betraktat stridsvagnshindren på Knut den Stores Torg, ”Röda Torget”, och dragit sina slutsatser att inte bara stationen utan även Trollebergsviadukten utgör en svag punkt i försvaret av Lund. Då den allmäna (manliga!) värnplikten är avskaffad, måste var och en med resurser och stinnt bankkonto göra sitt för hembygdens väl och ve. Då är det bra om stridsvagnshindren kompletterats med en bunker vid Trollebergsviadukten som stoppar fientligt anfall västerifrån, och för att höja stämningen bland försvararna förses den röda bunkern nära Röda torget med psykologiskt uppiggande muralmålningar inuti.

    När Lede Fi angriper ifrån öst, har vi Revinge. När Lede Fi angriper ifrån väst, har vi Röda Torgets stridsvagnshinder nära Röda Bunkern. Lund kan således ståta med att upprätthålla försvaret och självbevarelsedriften, vilket inte är så dumt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s