Svar från LBK-bossen

Som det kanske framgick är jag inte hundraprocentigt insatt i LBK-ekonomin och valde därför att – i sann bloggaranda – maila LBK-topparna först efter att jag publicerat mitt inlägg. Och så här en timme senare har jag svar från ordförande Tony Engström. För transparensens skull slänger jag även upp Engströms anmärkningar på min – och Sydsvenskans – journalistik.

”Du finner mina svar nedan och jag ber dig också att kolla upp fakta innan du skriver framöver. En artikel i t.ex. Sydsvenskan är inte fakta – det är en artikel skriven av någons åsikt och tänkta fakta. Inte ens Mats Hansson på Skånes FF hade sagt det som stod i tidningen och han tycker givetvis detta är väldigt jobbigt. Såg också vad du skrivit om Mattias och bett honom svara dig direkt på detta. Har du någon form av ambition att återspegla det samhälle du lever i så borde din integritet också säga dig att vara noggrann i ditt arbete.”

Angående mitt insinuerande att marknadschefen Mattias Möller varit delaktig i H43:s havererade ekonomi så strök jag det ur originalinlägget. Det borde jag kollat upp bättre; Möller hade lämnat sin ansvar – som inte var direkt en takstöttande pelare utan som del av en grupp som hjälptes åt med att hitta hur man skulle utnyttja den nya arenan optimalt  – mer än ett år innan H43 fuckade ur sin ekonomi.

Så till Engströms svar:

Att spelare inte fått lön på 3 månader och att klubben riskerar att sparkas ut ur ungdomsserierna på grund av att man inte betalat Skånska fotbollförbundet, vems ansvar är detta?
Samtliga löner är utbetalda t.o.m. juni och för de allra flesta är vi helt ikapp med löner och vi har betalt mer än hälften av våra preliminärt pålagda kostnader från Skånes FF för 2013 och risker endast någonting alls om vi inte slutbetalar deras sluträkning, som kommer i december, innan den 31 januari 2014. Ansvaret ligger alltid på huvudstyrelsen.

Hur kommer det sig att summan till Skåneboll inte är betald när LBK:s ungdomsverksamhet årligen drar in hundratusentals kronor på medlemsavgifter och aktivitetsbidrag?
Om det bara var avgiften till Skåneboll som vår verksamhet kostar vore det inga som helst problem och då skulle vi t.o.m. göra vinst på ungdomsverksamheten idag. Det gör vi inte och är mycket beroende även av sponsorer.

Har klubben använt sig av ungdomsverksamhetens intäkter för att finansiera seniorverksamhetens satsning?
Nej och dessutom har vi dragit ner på seniorverksamhetens budget 2013 med nära 60 % och ökat ungdomsbudgeten med nära 10 %

Klubben befann sig i en extrem skuldsituation redan i mitten på 90-talet. Flera år i rad har ni nu redovisat vidare förluster. Varför tillåts situationen uppstå gång efter annan?
Den tillåts lika lite här som i alla andra föreningar men det är ett konstant kämpande att få ihop det ekonomiskt. Av t.ex. division 1-klubbarna i Sverige så redovisar 80 % negativt resultat för tredje året i rad. Lunds BK har dock för tredje året i rad minskat sitt negativa resultat med drygt 150 000 kr/år

Hur ska klubben komma tillrätta med de ekonomiska bekymren?
Genom fortsatt sanering av föreningens ekonomi och bygga upp verksamheter som kan ge en stabil grund att stå på.

Tack för det snabba svaren.

Lämna en kommentar

Filed under Idrott

Kommentera

