Antijulaffischerna -68

folkedavidsson”Vi ökar i vikt 4 miljoner kilo under julen
Vi äter i år 71 000 ton choklad – 9 kilo per invånare
Det kostar 1000 miljoner kronor. U-landshjälpen är hälften
Vi köper 44% av alla julklappar på kredit för 680 miljoner kronor
Vi betalar 100 kronor per inkomsttagare för julreklamen
Vi omsätter 7 miljarder under julen till glädje för vem?
HAR NI INTE ETT ALTERNATIV?”

Det är julen 1968, en grupp frustrerade ungdomar sätter upp affischen på stadens skyltfönster. Man bad folket titta närmare på konsumtionen och reklamen, eftersom man betalade för den, och demonstrerade högljutt och delade ut flygplan undertecknade av alla politiska ungdomsgrupper i studentkåren.
– Vi skrev under flygplanet därför att vi ville fästa allmänhetens uppmärksamhet på att det går att fira en betydligt ”billigare” jul än som nu sker. Vi vill dock inte ta bort glädjen från barnen, som egentligen är huvudpersonerna i den debatt som nu börjat.

Polischef Folke Davidsson var inte lika nöjd.
– Vi ser mycket allvarligt på det som hänt. Att demonstrera mot julfirande och julreklam är en sak, men att göra ligistdåd är något helt annat. Vi är de första att beklaga att studenterna inte kan skilja på två så olika aktiviteter. Alla skyltfönster som inte räddats av polisen måste nu bytas ut då affischerna inte går att ta bort.

EPA:s chef Egon Weiss förklarade att ungdomarna klistrat fast affischerna med vattenglas uppblandat med glasull, något som ”kunde kostat miljoner”, som polischefen uttryckte det.

45 år senare vet vi att antijulaffischen inte direkt ledde till mindre konsumtion och reklam på julen. Än i dag är det en högtid där frånvarande föräldrar försöker kompensera för sina tvång och val genom att lägga tusentals kronor på krimskrams, mat och presenter. På gott och ont.

3 kommentarer

Filed under Anekdoter

3 responses to “Antijulaffischerna -68

  1. Jag erkänner min delaktighet i denna (preskriberade) aktion. Många ensamma far illa av julen. Satsa på icke-kommersiell gemenskap i stället; dvs ett Allaktivitetshus! Men det är förstås inte kommersiellt lönsamt, varorna är viktigare än människorna. Än så länge. Men det kommer en dag…

  2. Tusse

    Nä men fy dej, Staffan😉 Själv minns jag sällsynt segslitna affischer med texten ”VÄGGARNA TILLHÖR FOLKET” som sattes upp på Österportskolans gymnastikbyggnad i Landskrona sisådär 1968. De förblev läsbara några år in på sjuttitalet och det vete f-n om det inte sitter kvar någon liten pappersflaga på någon tegelsten ännu sommaren 2014 …

  3. Tusse

    Apropå vattenglas (natriumsilikat) så vet jag faktiskt fler användningsområden för detta än bara att klina ned marknadsekonomiska skyltfönster med. Man kan få kristaller av exotiska metallsalter att växa och föröka sig (kemisk trädgård) och det kan användas till att konservera ägg i.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s