Mitt Lund upphör – tack för de här åren!

Hejdå, säger jag.

Hejdå, säger jag.

För en vecka sedan var jag cynisk men med en smula hopp. Då drömde jag fortfarande om Lund, om mitt Lund.

Den senaste veckan har emellertid följande saker hänt:
* Polisen har köpt in spaningsdrönare (förarlösa flygplan) för brottsbekämpning.
* SÄPO och polisen får direkttillgång till all internettrafik och alla samtal
* Nyheten om att Svenskt Vatten förorenar medvetet svensk jordbruksmark till förmån för biogas & (mycket troligt) aluminiumresistenta frön patenterade av GMO-företaget Monsanto.
* Giftskandalen i Malmö visar ytterligare på vår fullständiga rättslöshet gentemot korruption och insyn i makten
* Offentlighetsprincipen avskaffades i dag. TTIP, frihandelsavtalet mellan EU och USA, berör minst 40% av jordens BNP. Detta avtal ska nu hemlighållas. Ta utvecklingsmönstret ovan och inse att George Orwells dystopiska ”1984” är en realitet inom en mycket snar framtid.

TTIP är 1) ett innovationsstopp; gränserna för vad som kan patenteras suddas ut. 2) ett stopp för juridiska skydd gentemot företag – med ”investeringsskyddet” kan företag stämma staten om den vill stifta lagar som kan förhindra vinsten, t.ex. miljölagar.

Vad det mer innefattar är svårt att säga eftersom att det är hemligt.

Men resultatet är utan någon som helst tvekan en totalitär korporativ makt.

Det finns till dags dato ingen totalitär makt som inte utövat förslavning av vissa samhällsgrupper till förmån för den styrande makten.

Den korporativa makten utgörs inte av småföretag; deras verksamhet kommer att upphöra som en del av den breddade patentlagstiftningen.

Den korporativa makten utgörs av storföretag vars ledning aldrig möter vanligt folk. Denna lednings avsky inför människor som inte delar deras verklighets- och rättviseuppfattning kommer att prägla vår framtid.

Korporativ makt inom sjukvård innebär att desto sjukare vi blir, desto större blir profiterna.

Korporativ makt inom livsmedel innebär att desto hungrigare vi blir, desto mer ökar desperationen efter mat och därmed kravet inför fullständig lydnad till livsmedelsmonopolet.

Korporativ makt inom miljö innebär att ju mer den förverkas, desto större blir profiterna.

Korporativ makt inom politiken innebär att vad vi vill och behöver inte spelar någon roll.

Korporativ makt inom bankväsendet innebär att banken bestämmer till vem och hur pengarna fördelas; det innebär också att korporativ makt inför exakt vad vi måste göra för vår överlevnad.

Korporativ makt inom polis- och säkerhet innebär en global, teknologiserad polisstat som automatiskt röjer undan eventuella hot mot den korporativa makten.

Jag tänker inte ägna de sista ett eller två åren av den värld jag vuxit upp i och till viss del kommit att älska åt att sitta framför en skärm. Min kampvilja är död, för den dystopiska framtiden är här. Sedan flera år tillbaka tävlar politikerna om att sälja ut demokratin. Det handlar om självbevarelsedrift. Det handlar om en konkurrenssituation inför att vara en del av den elit som den korporativa makten gynnar.

Det största hotet mot korporativ makt är kärlek och harmoni. Gratis lycka.

Den kommer därmed att gå förlorad. I den våg av desperation och oro totalitär korporativ makt innebär kommer möjligheterna att känna harmoni och kärlek att tillintetgöras. Vi som nu lever, den sista att krama om varandra och mötas av känslan av eufori, empati och ömsesidigt älskande, kommer att ägna resterande del av våra liv åt att försöka överleva fysiskt och åt att lida ångestfyllt psykiskt. Framtida generationer kommer sannolikt att sakna känslor och kanske därför är bättre lämpade åt att agera skruvar och muttrar i systemet.

Mänskligheten kommer att dräneras under desperationen. Överlevnadsproblemet kommer att ytterligare försumma betydelsen av ”vi” och ”du” till förmån för ”jag, jag, jag”. Kvinnor kommer att fortsätta förminskas till objekt för desperat manlig drift och elitens behov av rekreationell våldtäkt.

De hungriga kommer att döda varandra för mat. De sjuka kommer att döda varandra för mediciner. Endast den starkaste vinner förstapriset: endast den starkaste överlever.

Jag säger därför farväl till Mitt Lund-bloggen. Den försöker att återspegla världen som jag sett den, men den världen är borta. Den försöker granska, men granskandet är verkningslöst. Den försöker förmedla mina känslor, men mina känslor är obetydliga.

Om jag har fel återkommer jag en dag om två eller tre år och återgår till det här i grund och botten roliga projektet; eller kanske gör jag en tvärvändning om jag märker att människorna i Sverige har ett genuint intresse av att bekämpa vad som nu händer. Har jag fel lovar jag att bära en foliehatt resten av livet som symbol för min dumhet och paranoia.

Jag vill tacka alla som följt Mitt Lund under de här åren. Det har varit skitkul att se att så många andra också uppskattat bloggen och dess innehåll, och det har varit en fröjd att få låta tankarna spinna vidare kring staden in i minsta detalj. Men allt gott har ett slut.

Från Dackegården 2009. Jag kunde inte ens ana.

Från Dackegården 2009.
Jag kunde inte ens ana.

 

17 kommentarer

Filed under Mitt Lund

17 responses to “Mitt Lund upphör – tack för de här åren!

  1. Jacob

    ”SÄPO och polisen får direkttillgång till all internettrafik och alla samtal”

    Källa på det?

  2. bt86bt

    Jag hoppas du kommer få lusten tillbaka att skriva igen. Om än inte nu direkt så åtminstone när det kommer upp nya tankar.

    Du har naturligtvis inte fel i det du skriver. Om även att något kanske är något tillspetsat – vilket såklart är ett nöje i sig att få läsa dina tankars logiska följd till dess slutpunkt. Men jag hoppas att du betänker allt det som aldrig, eller mycket sällan, tas upp i media: Människors godhet, välvilja, generositet, empati och klokhet. Flertalet av dessa upplevde jag bara för någon minut sedan på buss 1 vid Botulfsplatsen.

    Om det inte blir fallet så bugar jag och tackar för de ord du har delat med dig fram tills nu. Det har varit en allt för kort tid för mig när jag bara för några månader sedan fick upp smaken för denna blogg och tillhörande facebook-uppdateringar.

    • Lerkot

      🙂 Tack

      Jag hoppas också att bloggen kan återkomma en vacker dag, för just en sådan kommer det i så fall vara; en solig vårdag när Lund är för vackert för att ignoreras.

  3. yannis

    tack själv. man måste ju leva också. lycka till!

  4. Anders

    Det är lätt att bli pessimistisk för mindre.. men bara de senaste åren känner jag att alltfler människor har börjat med olika slags revolter mot ”systemet”. Allt ifrån vanliga människor som vill göra saker av lycka och kärlek, och utesluta allt vad heter profit – till myterister i USA som Mannings och Snowden. Jag läste för inte så länge sedan om ett pm som skickats ut inom CIA för att understryka vikten av att inte läcka information, det tog en dag innan det hade läckt ut, så motståndare finns inuti systemet.

    Jag kände mig väldigt uppgiven för bara några år sedan vad gäller världens utveckling, men hoppet om positiv förändring har väckts igen. Jag vill själv dra igång kampanjer för att rösta med plånboken, dvs börja bojkotta allt mer av det som erbjuds av storföretagen, och lägga pengarna på mänskligare alternativ. Vad du än gör så ge inte upp ;o)

  5. Vart samhället är på väg är en evig fråga men i dagens moderna samhälle där man BORDE ha mer omtanke om de som finns i vårt samhälle idag och inte slå ner på de som har slagits ned av ett ruttet system och sluta med egoismen som genomsyrar vårt land och utnyttjandet av slavdynastin som åter har förts in i vårt samhälle. Befattningshavare med mer baksluga tankar än vad de faktiskt borde ha är en skam. Sverige som land finns snart inte mer och det handlar då inte om att vi importerar arbetskraft i ett dåligt läge utan och tror att jobb finns fortfarande för att våra styrande gör dumma komentarer för att försöka försvara sina dumma tilltag eller att de försöker tiga ihjäl sina brottsliga åtgärden. Kanske dags att revoltera mer handgripligt, vem vet…

  6. Gabriel

    Hej!
    Jag håller med om det du säger tills du misströstar om framtiden! Allt fler människor ser just det du sett och allt fler människor har börjat vakna upp till äkta värden och ideal! Kommande generationer är och kommer vara tvärt emot vad du säger, de är otroligt mycket mer känsliga, kolla upp ”indigobarn”. Tillsammans skapar vi nu framtiden när vi väl är medvetna om just detta! 🙂 Allt vad institutioner och regler än säger så är de bara luftslott, påhittade av ett extremt litet antal människor. Majoriteten (99+%) av mänskligheten har fortfarande sitt val öppet att följa och spela i några materiellt rikas saga eller att börja leva enligt naturens lag, universell lag. Där är som du säger harmoni, kärlek och glädje gratis för alla och tar vi tillbaka jordens resurser, som tillhör just jorden, finns det nog till att försörja alla!

    Sending you my love and many blessings…

    Mvh,
    Gabriel

  7. Hej. Detta inlägg dök upp på March agains Monsanto-sidan, så jag har inte följ med i dina andra inlägg. Men ändå vill jag försöka väcka en tanke av hopp i detta som pågår som du så väl radar upp. Ett shift pågår och under den perioden är det som mörkast. Meningen är att folk ska vakna upp ur sitt sovande tillstånd, vilket jag ser att folk gör. Delger mitt eget bidrag om dessa ämnen ur ett mer andligt perspektiv (ev flummigt). Men vill sprida hoppet om en bättre framtid i sinom tid. Allt gott! http://ojamochristina.blogspot.se/2013/05/nya-tiden-protester-mot-monsanto-och.html
    http://ojamochristina.blogspot.se/2013/06/astrologin-forandrar-var-varld-just-nu.html

  8. Anonym

    Vad finns det egentligen för alternativ i en värld där människor, från vänster- till högerkant, helt enkelt älskar att konsumera? Varenda människa sitter och fipplar med den senaste iPhonen, tillbringar timmar framför TV6 varje dag, köar till McDonald’s för att köpa den senste McTransfett & Co och fyller sina bilar med möbler från IKEA. Här i denna märkliga stad finns det hela fyra Espresso House inom en radie på ett par hundra meter, och de är alltid välbesökta. Hur ska vi kunna undslippa korporativ makt när storföretagen uppenbarligen är människors största trygghet? Och allt sker samtidigt som varenda medborgare låter sig åsiktsregistreras på Facebook och villigt mottar riktar reklam för att få sitt digitala liv att gå runt.

  9. Ulf

    Här är en lundensare i diasporan som hoppas att en dag du vänder tillbaka.

  10. Vi kommer att sakna dig skitmycket, Simon. Välkommen tillbaka längre fram!

  11. Kalle

    Fanken Simon. Jag både förstår och köper din poäng. Jag pallar inte heller mer. Det ända jag kan säga är att din blogg kommer vara saknad och det är väldigt tråkigt att förlora en ända sanningens röst i ett hav av profitkåta lögnare. Hoppas du oavsett kommer fortsätta att skriva om ett tag så det kan finnas en motpol iallafall.

  12. Bengt Arvidsson

    Du glömde att skriva om mordet och självmordet .I folkets park.Synd att du
    lägger av.

  13. Ulf Mjörnmark

    Tråkigt. Jag har följt din blogg i många år. Hoppas på en ”solig vårdag”.

  14. Erik

    Det har varit roligt och givande att följa dina inlägg. Synd att du slutar.

  15. Anton

    Det har varit intressant att läsa allt vad du har skrivit. Låt oss hoppas, mot alla odds, att du får bära den eviga foliehatten.

Kommentera

