Den beryktade underjordiska toaletten

I flera år har jag haft drömmar om de sagolika Narnia-platser jag minns med värme från min ungdom men som nu gentrifierats eller effektiviserats bort. Jag har sökt bilder och minnen, historier och berättelser, men sällan eller aldrig funnit vad jag letat efter. Nu har i alla fall en av dem förverkligats, fått en reell form. Det är ett framsteg. Sluta aldrig drömma.

Drömmarna har handlat om
1) Bankgatan innan Lilla hotellet byggdes
2) Kullarna där Östratornskolans högstadiebyggnad placerades
3) Lindelöfs cykels lokal på Östra Mårtensgatan/Laboratoriegatan
4) Platsen där Västra stationstorget nu ligger
också då
5) Den underjordiska toaletten vid Bögen i backen på Bantorget

För några dagar sedan postade erfarne lundafotografen Hans Aarenstrup en bild på den sistnämnda drömmen; den jag kanske hade minst förhoppningar om att få återse i fotografiskt format. Allow me to present:

Foto: Hans Aarenstrup

Foto: Hans Aarenstrup

1 kommentar

Filed under Anekdoter, Övergivna byggnader, Bilder, Smultronställen

One response to “Den beryktade underjordiska toaletten

  1. I den f d bensinmacken på Bankgatan som numera delvis ingår som en inbyggd del i Lilla hotellet fanns det under en period en herre av utländsk extraktion som lagade elektriska apparater av alla slag – hävdade han. Hans butik/verkstad var också fylld av olika hushålls- och elektronikprylar av de mest skiftande slag och format. Problemet med honom var dock, upptäckte såväl jag som bekanta som anlitade honom, att han a) tog en oändlig tid på sig att få saker klara, och b) när han väl blev ”klar” ofta inte hade lyckats göra det han åtagit sig.

    Före elektronikmannen hade en antikaffär lokaler i såväl macken som den gamla däckverkstaden nedanför. Minns att jag bl a köpte några 78-varvare där på 90-talet.

Kommentera

