Svaren till Sydsvenskan i fullversion

I går blev jag kontaktad av Sydsvenskan som hade läst mitt inlägg och ville ställa några frågor. Givetvis kunde de inte publicera frågorna och svaren i sin helhet, men där har vi ju fördelen med det obegränsade internet.

Vad var det som fick dig att skriva inlägget som händelsen?
Det är intressant att följa och dokumentera den pågående radikaliseringen av samhället. Traditionell media är alltför tätt knuten till samhällets maktinstitutioner – staten och kapitalet – för att kunna skriva om samhällsomstörtande strävan på ett införstått och ofärgat sätt.

Du skriver att Sydsvenskan inte ger en helt rättvis beskrivning. Vad är det vi fattar fel?
Semantik och ords positiva eller negativa laddning är av stor betydelse och påverkar människors intryck. Att slå på stora trumman om ”vandaler” är en förenkling, ett sätt att reducera en legitim politisk rörelse – som i det här fallet spårade ur – till ett slags hyss, ett agendalöst påfund för att folk tycker att det är så jävla kul att förstöra. Men på det stora hela var det ingen dålig artikel, händelseförloppet stämmer ganska bra och parter från båda sidorna får komma till tals. Det är en något mer nyanserad mediebevakning än vad som var fallet vid till exempel Observatoriet.

Vad har du fått för respons nu på blogginlägget?

Jag har fått fler kommentarer än på något tidigare inlägg, tror jag. Några politiker har länkat till det via sina bloggar eller genom Twitter. Den stora majoriteten är skitförbannad och få har någon som helst förståelse för anledningen till och utförandet av arrangemanget. Man kan förstå det eftersom att i någon mån har vi rånat oss själva. Stenkrossen var ingen bra lokal att ha en brytfest i. Samtidigt är det som vanligt i samhället, folk kastar gärna skit på oss i den politiska periferin så fort de får chansen, medan samma folk aldrig deltar eller stöttar oss när vi gör någonting som är bra eller viktigt. Folk är arga och skäller högt, men ställer inga frågor. De vill inte förstå oss. Och de tar den här enskilda incidenten och isolerar den snarare än att se det som en mindre lyckad komponent i ett större samhällsförlopp. Det är klart att man inte kan förstå festen i Stenkrossen utifrån de premisserna; med facit i hand är det svårt att inte se festen som kontraproduktiv för våra syften.

Kan du försöka svara på frågan varför ni genomförde den här aktionen? Gärna så enkelt du kan, så att så många som möjligt av våra läsare förstår.

För att visa att människor kan göra någonting bra tillsammans. Om vi kan festa tillsammans så ger det också en känsla av att vi kan göra andra saker tillsammans: vi kan stoppa politiska och sociala orättvisor, vi kan höja rösten när någon trampar på oss. Vi vill visa att det finns ett alternativ till det samhälle där den som armbågar sig fram hårdast vinner och bestämmer över de andras öden. Vi vill ta makten från överklassen och ge allt och alla.

Jag vill också ställa frågan om valet av plats – Stenkrossen. Ett kulturhus för unga. Hur resonerade ni?

Jag vet inte. Jag är inte medarrangör och jag är inte med i någon av grupperingarna som brukar planera de här festerna. Jag tror att i det här fallet var det inte så mycket resonemang som en ren reaktion mot händelserna under första maj-demonstrationerna. Lokalen är lättillgänglig, väldigt stor (till och med Torsten Schenlaer har sagt att det vore ett utmärkt kulturhus) och ska rivas vid årsskiftet så den uppfyller alla kriterier så när som på att lokalen antingen ska vara fel- eller oanvänd. Varför det negligerades vet jag inte. Det kan handla om okunskap eller ett sätt att söka konfrontation med polisen.

Jag undrar också, vilka är ni? Är det Brytfest Lund som är ”vi” i ditt blogginlägg. Beskriv gärna vilka som var med på Stenkrossen. Alltså inte namn, utan vad är det för personer som är med.

På Stenkrossen var det många utomstående som vanligtvis inte är med: diverse människor som varit på Mejeriets Kartellen-spelning eller som hört via sin kompis kompis att det ska vara en ”fet fest” i stan. Men oftast är det utomparlamentariska vänstergrupper och deras sympatisörer som står för och medverkar i arrangemangen. Alltså människor som menar att vi har ett problem med demokratin eftersom att den avvecklar sig själv. Demokratin reglerar det vi har gemensamt. Om de demokratiskt valda – röda, gröna eller blåa – privatiserar samhället, det vill säga säljer det vi har gemensamt, så måste man hitta alternativa vägar för att ge makten till folket. Dessa vägar är sällan lagliga, socialt accepterade eller förstådda. Så sammantaget är väl ”vi” samhällsomstörtande anarkister. Vi är extremister. Hotet mot ”demokratin”.

Du skriver i din text att polisen fanns på plats på Stenkrossen, men polisen säger att de inte var där. När mötte du polis (på hästar?) där?

När vi kom till samlingsplatsen vid Kastanjegatan stod där redan en piketbuss som sedan följde oss i princip hela vägen till Stenkrossen. Precis innan vi skulle gå in kastade jag ett öga över axeln och såg fyra polisar på hästar vid en av sidogatorna, jag minns inte om det var Revingegatan eller Apelgatan. Polisen hade full koll från första början. Att de inte stoppade festen för att de inte var där är helt enkelt inte sant. Antingen så kände de sig underbemannade, sina förberedelser till trots, eller så förstod de att vi sköt oss själva i foten… det är mycket rävspel i ”tjuv och polis”.

Ångrar du idag att du var med?

Nej, jag ångrar bara att jag inte tog mer ansvar. Jag kunde sagt ”nej, Stenkrossen är inte bra, vi går härifrån” och jag kunde sagt ”nu slutar ni idioter förstöra allt ni ser”, men istället stod jag bara där och lät saker spåra ur. Jag ångrar alltså inte mitt deltagande, utan min brist på kurage.

5 kommentarer

Filed under Artiklar, Händelser, Krönikor, Media, Mitt Lund

5 responses to “Svaren till Sydsvenskan i fullversion

  1. Alex

    Du har inte ändrat din inställning att det var ju rätt gjort, *egentligen*.

    Vi tar det kort och koncist:
    Nej, det är inte rätt gjort att förstöra ett Kulturhus.

    Det spelar ingen roll med ”större samhällsförlopp”. Det är inte att vi inte vill förstå, vi har redan förstått vad som hände. Brytfest har dummat sig något så monumentalt att det inte hjälper vad man radar upp för floskler om ”de elaka med makten”. Du skriver själv att ett av grundkriterierna ”fel- eller oanvänt” inte var uppfyllt. Ni, alla som var med på festen, dummade er kollektivt genom bristande empati. Kommentaren från ”Brytfest” på FB visar just detta när de skriver att det här var en straffaktion mot Polisen för en upplevd oförätt på 1:a Maj. Man gick alltså in och förstörde för kulturgrupperna för att man tyckte Polisen gjort fel.

    Det allra märkligaste är att få ihop din tonårsretorik med det faktum att du är en bra bit över 20 år gammal. De flesta slutar skylla ifrån sig långt tidigare.

  2. Sophie

    Hej!
    Jag funderar kring två saker i dina svar.
    1. Du skriver: ”Samtidigt är det som vanligt i samhället, folk kastar gärna skit på oss i den politiska periferin så fort de får chansen, medan samma folk aldrig deltar eller stöttar oss när vi gör någonting som är bra eller viktigt.” Jag fastnar för det här med bra och viktigt. Jag vet inte vad ni har gjort som är bra eller viktigt. Det kan förstås bero på att vi ser olika saker som just bra och viktiga. Och det kan bero på att medierna uppmärksammar negativa nyheter mer än andra. Men jag är faktiskt genuint nyfiken, och jag vill betona att det inte finns någon sarkastisk underton i detta.
    2. Du skriver i ett tidigare inlägg: ”I själva verket har de tidigare brytfesterna inte alls handlat om någon massiv förstörelse. De gamla industrilokalerna vid Margretedal som den första brytfesten hölls i var byggnader som skulle rivas någon vecka senare och kunde behandlas därefter. I Observatoriet målades det på väggar, en ruta gick sönder, det var skit på golvet… allt det var alright; ska någon aktivitet någonsin bedrivas i observatoriet hade ändå allt det där behövts bytas ut. I Bytaregången, som redan var makabert nedgången och igenvuxen, lämnades diverse burkar, grillmateriel och annat vind för våg; inte optimalt, men acceptabelt – ett levande ödeutrymme är till syvende och sist alltid trevligare än ett dött ödeutrymme.
    Men Stenkrossen är lite annorlunda på det sättet att lokalen används och dessutom i goda syften. Att klottra ner alla väggar och dylikt vore helt okej och inom rimlighetens ramar – skiten ska ju ändå rivas och lite temporär väggkonst har aldrig dödat – och att lämna kvar burkar och annat skräp är aldrig perfekt men ändå något man får utgå från.”
    Men att överhuvudtaget förstöra, och ”skit på golvet”, alltså är det att festa?
    Och ”Att klottra ner alla väggar och dylikt vore helt okej och inom rimlighetens ramar – skiten ska ju ändå rivas och lite temporär väggkonst har aldrig dödat” – är det verkligen helt okej och inom rimlighetens ramar? Dina? Era? De som nyttjar verksamheten?
    Jag skulle gärna vilja har svar på mina frågor! Och, som sagt, notera att jag är nyfiket intresserad.
    Hej, hej!

  3. All heder åt Simon som har kuraget att vara självkritisk – till skillnad mot alla idioter som aldrig själva rört ett finger för att förändra Lund genom att vara aktiva och nu ser ett tillfälle för koleriska utbrott mot ”vänstern”. Jag anser att vi kan lämna detta bakom oss och intressera oss för t.ex. Husgruppen som vill göra den kommunägda Folkparken till ett Allaktivitetshus. Mycket bättre förslag än Öresundsvägen (som kommunen dessutom inte äger).
    Shit happens men proportionerna är sanslösa. I femtio år har Lundaborna inte haft någon allmän mötesplats alls. DET är skandalen – inte lite porslinskrossning i ett rivningshus!

    http://anarchyisorder.wordpress.com/2014/05/12/kronika-247/
    http://anarchyisorder.wordpress.com/2014/05/10/kronika-246/

    • Fredrik Wåhlstedt

      Ät du full? Du! phd i konst. Skäms för vad ni krossat för barn och ungdomar i er kommun. Förstår du hur efterblivet ditt inlägg framstår för oss andra som står för öppenhet, fred, kärlek, gemenskap, öppenhet och demokrati. Tror inte ett skit på din sketna phd. I så fall är mitt fortroende för Lund som lärosäte förbrukat!

  4. lilla teatern förälder

    Får en otäck känsla av Kristallnatten i ert beteende. Är ni riktigt säkra på att ni är vänster och inte fascister…?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s