Frågestund #2

Frågorna besvaras i kronologisk ordning. Om du har ett problem med det så maila whocares@hotmail.com.

”‘2. Att tydligt visa och berätta för varandra vad som är okej och inte okej, risken att vara en auktoritär >fitta< till trots'
Som en arbetande proletär höjer jag båda ögonbrynen högt åt ovanstående ordval. Varför använder du "fitta" som någonting negativt? Speciellt i samband med order auktoritär när de flesta auktoriteter är män i sann patriarkal anda."

Ett kraftuttryck så gott som något. Jag kunde valt vilket som helst och plockade ett som var slagkraftigt nog att nå upp i huvudet hos läsaren. ”Dumbom” fyller inte samma funktion. Överlag håller jag dock med dig om att fittor är bra grejer och inte att slösas som svordomar.

”Vad är perfekt i detta sammanhang: hälfen så mycket skadegörelse eller en fjärdedel?”

Perfekt i detta sammanhang vore 1) en annan lokal och 2) så mycket skadegörelse att det syns att man varit där men som saknar långsiktig betydelse.

”Du låter precis som en av de politiker du så ofta förlöjligar här på din blogg när du försöker skjuta ifrån dig något som helst ansvar för det som skett.”

Ja, jag är lite färgad och partisk i frågan… mer kritisk när jag diskuterar tillsammans i vänsterkretsar. Men här måste jag agera motpol och försöka skapa förståelse för det som går att förstå.

”Sedan undrar jag hur man förändrar världen genom att ställa till med en massa fester som alltid slutar med svineri och skadegörelse?”

Svineri och skadegörelse förmedlar budskapet att man inte kan trampa på oss utan att det uppstår kaos. Att det sedan måste göras på ett klokare sätt och i ett annat sammanhang är en annan sak; svineri och skadegörelse fyller en funktion i frihetskampen.

”Vadå hat? Folk är förbannade för att ett gäng respektlösa individer tar sig rätten att förstöra vad andra idealister jobbat hårt för.”

Vilket man får ha all förståelse för. Folk har rätten att vara förbannade. Men det besinningslösa ”ni är alla skadedjur som borde utrotas!”-snacket fungerar inte.

”Vad vet du om de som kommenterar? Vad har du för rätt att döma oss?”

Jag har ett genuint allmänt människoförakt eftersom att jag anser att människors livstil utgår från att förstöra och roffa åt sig så mycket som möjligt från andra människor. Det är hyckleri att leva era liv och samtidigt klaga på den här sortens förstörelse. Det finns alltid undantag och människor som är duktiga på att förstå, stötta och visa kurage, men merparten av alla människor ägnar sig åt kapitalismens lämmeltåg mot den fascistiska revolutionen. På förhand är alla människor idioter i mina ögon, men jag är alltid hundra procent öppen för att bli övertygad om motsatsen.

”Vad har du för belägg för att vi alla som kommenterat ditt förra inlägg har varit tysta vad gäller allt det du nämner i ditt inlägg?”

Inga. Jag vet att jag hade 7000 läsare den dagen och att jag inte sett 7000 människor ute på gatan i kamp mot orättvisorna. Säkert var det en och annan av er som var ute och demonstrerade eller protesterade, säkert var det någon som ”gillade” en sida på Facebook, ”våldtäkt är dåligt” eller ”rasism är fel” och förmodligen slog någon av er näven i bordet hemma vid frukostbordet och sa: ”hujeda mig vad fel”. Men var ni utanför tingsrätten den 15:e januari? Majoriteten av de på brytfesten var det definitivt.

”Kan du definiera vilka av oss som kommenterat ditt tidigare inlägg som står med ett ben vi varje läger?”

Nej, ni är ett pack, jag är en individ. Jag skulle gärna se att ni var lika utlämnande, ärliga och öppna med ert liv och era ställningstaganden som jag är, så att jag kunde granska och kritisera er. Men så är det inte. Den rättigheten och möjligheten är odelat er till ditt och mitt förtret.

”Krävs det att man är anarkist eller anarkosyndikalist för att stå med ett ben i varje läger?”

Nej, det krävs bara att man är kapabel att förstå och sympatisera med en anarkist. Man behöver inte vara det själv och man behöver inte stå där som en cheerleader, men man måste förstå motiv och syften.

”Vad är de bakomliggande ideologiska ställningstaganden du har för att försvara det det som hände på Stenkrossen?”

Brytfester visar på folkets handlingskraft och att man inte accepterar order och instruktioner ovanifrån, eftersom att människorna vid makten – oavsett om det varit höger- eller vänsterregering – aktivt arbetar för att förtrycka de lägsta samhällsklasserna. Fördelningen av pengar och frihet har sedan åtminstone oljekraschen 1973 snedvridits successivt och demokratiska åtgärder så som att rösta på andra partier har inte hejat den utvecklingen. Staten är i dag uppenbart korrupt och inte intresserad av allmänhetens bästa. Trots att medvetandeindustrin aktivt försöker propagera för att våra ledare är demokratiförsvarare så är varje politiskt beslut ett steg närmare regelrätt fascism. Detta kan endast stoppas genom anarki. Med tanke på den teknologiska utvecklingen är nästa revolution den sista. Är den inte vår så är den fascisternas, med sin ras-, DNA och övervakningshets.

”Men varför är ordet fitta ett kraftuttryck i din vokabulär öht? Varför är ordet fitta laddat med saker som gör att det går att använda som något negativt? Testa med att byta ut ordet mot hora eller varför inte n-ordet. Det blir inte så bra va´? Då förstår du kanske vad jag menar.”

Kompis, jag vet inte. Jag var inte född när ordet fick sin dubbla värdeladdning eller när det blev till ett nationellt kraftuttryck.

”Men att överhuvudtaget förstöra, och ”skit på golvet”, alltså är det att festa?”

Du anar inte hur skojsigt det kan vara att ha sönder saker. Men överlag skulle jag svara nej på den frågan. ”Fest” är dock ett väldigt svårdefinierat och individuellt ord.

”Och ”Att klottra ner alla väggar och dylikt vore helt okej och inom rimlighetens ramar – skiten ska ju ändå rivas och lite temporär väggkonst har aldrig dödat” – är det verkligen helt okej och inom rimlighetens ramar? Dina? Era? De som nyttjar verksamheten?”

Jag yttrar det ur mitt perspektiv och från min synvinkel är det okej och inom rimlighetens ramar. Andra som inte gjort samma politiska analys och som förespråkar andra metoder behöver inte hålla med. Jag betalar med mitt liv för ert samhälle varje dag – revolutionärer utgör en bromskloss i övergången till herre-slav-samhället -, då får ni betala för mitt med era pengar. Vad gäller de som nyttjar verksamheten så är det skitdåligt att ge sig på till exempel kulturutövare som på Stenkrossen, men hade det varit ett företag, en myndighet eller dylikt så hade deras eventuella synpunkter varit helt ointressanta.

”1. Du skriver: ”Samtidigt är det som vanligt i samhället, folk kastar gärna skit på oss i den politiska periferin så fort de får chansen, medan samma folk aldrig deltar eller stöttar oss när vi gör någonting som är bra eller viktigt.” Jag fastnar för det här med bra och viktigt. Jag vet inte vad ni har gjort som är bra eller viktigt. Det kan förstås bero på att vi ser olika saker som just bra och viktiga. Och det kan bero på att medierna uppmärksammar negativa nyheter mer än andra.”

Många av deltagarna och arrangörerna och inom den utomparlamentariska vänstern i övrigt är bland de mest aktiva i andra protestsammanhang som är lättare att förstå, som mot omoraliska deportationer, förkastliga våldtäktsdomar, vinster i välfärden och för högre löner till typ sjuksköterskor. Detta skrivs det visserligen om till och från, men då är media jävligt noga med att inte använda ”vänsterextremist”-stämpeln trots att en stor del av de deltagande tillhör samma klientel som inte har någonting emot lite anarki och revolution här och där.

11 kommentarer

Filed under Artiklar, Händelser

11 responses to “Frågestund #2

  1. Tobbe

    OK, du hatar och föraktar människor samt gillar att slå sönder saker…

  2. Christian

    Du är fjorton år. Nej, just det. Det var du inte.

  3. Per

    Millas inlägg med avsnitt från TV serien Lorry, ”vi har ju ingen lokal”, sammanfattar nivån på Brytfesten.
    /Per

  4. Fredrik Wåhlstedt

    Tack Simon! Äntligen fick vi svar på frågan varför. Det var inte mer komplicerat än så alltså. Många av oss hade nog hoppats på något mer men man det är bara att acceptera och gå vidare. Det är tveksamt med dagens prioriteringar men det finns förhoppningsvis några resurser kvar i Lund inom psykiatrien, alkoholist- och narkomanvården för att hjälpa er tillbaks. Men frågan är om det inte är för sent och om det inte är andra som det är mer värt att att satsa på. Ni är nog tyvärr körda!

  5. Jag vet bara två grupper som lyckas med konststycket att hävda att de representerar ”folket” samtidigt som de kräks ut sitt förakt för samma folk. Det är du och dina kamrater och Jimmie Åkesson och hans kompisar.

  6. John

    Gjuten högerblogg! Det överlägset mest tragikomiska (mest komiska givetvis) är att ägaren till densamma till synes läser vid LU, gästar nationer (arbetar?) och har svalt alla andra attribut som hör en duktig systemälskare till. Jag gjorde själv samma misstag när jag pluggade humaniora och samhällsvetenskap fem-sex år i den hålan, hängde på Smålands då och då, läste Camus, Gortz, Weber, Durkheim, Marx och de övriga gossarna/damerna i vanlig ordning för att vara i samklang med de övriga 250% som gör precis likadant i bubblan. Allt detta görs självklart bäst i egen regi och inte i en by där det intellektuella klimatet tangerar beteendet hos en halv miljon skadeskjutna lämlar. Misantrop som jag givetvis i grunden är, flydde jag lyckligtvis därifrån och lever nu fritt från borgerliga ställen som UB, Smålands, Ariman etc. Halleluja.

  7. Lars

    Hej! Om ni ska fördärva lokaler så välj rätt nästa gång. Välj AF eller någon Fas 3 lokal istället. Dessa anordnare tjänar massor av pengar på att hålla folk inspärrade i meningslösa sysselsättningar.

  8. Sara Frostberg Lowery

    Tack för ditt svar, som löd så här: ”Kompis, jag vet inte. Jag var inte född när ordet fick sin dubbla värdeladdning eller när det blev till ett nationellt kraftuttryck.”
    Kan jag argumentera likadant om jag väljer att använda ordet ”neger”, ”jude” eller ”kuk” som ett negativt kraftuttryck?

    Du verkar vilja gå din egen väg och förändra världen. Börja med att tänka över vilka ord du väljer.

  9. Malin

    Så du kan analysera klassamhället, men inte patriarkatet. Du är bara ännu en privilegierad vit man som tar dig friheter utan att reflektera över de du förtrycker.

Kommentera

