Frihet är att få lov att dö i Dalby stenbrott

Farligt farligt men härligt härligt

Farligt farligt men härligt härligt

Folk har alltid dött, de dör alltjämt och lyckligtvis kommer de förhoppningsvis att fortsätta göra det.

Det är inte Dalby stenbrotts fel att folk Rambo-badar i det med en John Wayne-promillehalt. När Dan Kanter, en synnerligen överbeskyddande och målarfärg-som-torkar-tråkig fritidstjänsteman, uttalar sig låter det som att han har en hemlig agenda att vira in minsta småsten i silke för att ingen ska kunna skada sig på den. Även Mats Helmfrid går i taket. ”Vi kan prata om folk som dör i vårdköerna någon annan gång”, kunde han lika gärna sagt. ”Men nu gäller det det här jävla stenbrottet… vi gör en massa PR för det, och det drar in noll cash. Och sen är det alltid nån idiot som ska ramla och slå ihjäl sig. Mörklägg skiten! Hänvisa folk till Källby istället. Om jag själv varit där? Nej, jag brukar hänga med Holger Radner och Tove Klette i vår gemensamma pool på baksidan av månen”.

Att det blir någon form av ”debatt” kring Dalby stenbrott är löjeväckande på så många plan. För det första: politikerna bryr sig inte om dig, okej? Hade de gjort det hade du jobbat två timmar om dagen, ägnat resten åt konst, kultur och kärlek, torkat din gamla röv och lärt dig livets läxa. Så funkar det inte. Politikerna tar ton för att de vill visa att de ”tar ansvar”. De är inte ett dugg intresserade av trettioåringen som dog; de är intresserade av hur det kan påverka deras image i Lund.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAFör det andra: jag är hemskt ledsen att behöva vara så här otidsenlig – men vi kan faktiskt inte skydda oss mot allt utan att vi får ett mycket, mycket märkligt samhälle. Ska varenda liten insjö eller damm inhängnas och kamerabevakas? Ska varenda träd som riskerar att falla i den häftigaste stormen någonsin sågas ned? Ska vi söka tillstånd hos myndigheterna för att tända levande ljus på vintern?

Nej, det är dit vi är på väg, men tro mig när jag säger att det är fan inte hälsosamt.

Jag håller med om att Dalby stenbrott inte nödvändigtvis behöver marknadsföras, men det är nostalgikern i mig som talar: den delen av mig som saknar den hemliga idyllen, den oförutsägbara sjön eller skogen, de så långt man vet outforskade markerna… tiden innan GPS och internet. Men den tiden kommer inte åter.

Istället bör det betraktas för vad det är: en kombinerad bad- och festplats, med de risker det medför, de de chanser det medför.

Den formen av överförmynderi som nu efterfrågas av somliga måste givetvis vägas mot människans behov av frihet; i denna frihet finns risker, dessa är ibland dödliga – det kan inte undvikas, det bör inte undvikas. Det är en tragedi för vänner och släktingar och andra anhöriga, men den bortgångne bryr sig inte. Han miste livet när han utövade frihet – det kunde varit så mycket värre.

Dalby stenbrott och liknande platser behöver inte åtgärdas. Vad som behövs är att människor känner ett ökat behov av att leva, ett minskat behov av att dricka och den enkla insikten om att det vore förnuftigt att ta hand om sig själva och varandra. När de behoven är uppfyllda kommer olyckorna reduceras till ett minimum. Tills dess får vi acceptera att folk dör på sin jakt efter just det där.

2 kommentarer

Filed under Krönikor

2 responses to “Frihet är att få lov att dö i Dalby stenbrott

  1. Rut

    Hej! Har du fortfarande koll på lunds ödehus? Jag hade velat veta mer om det som tillägnas den här tråden: https://www.flashback.org/t1366594
    + de andra som jag vet fanns på min tid, om de inte rivits. Jag vet att jag har varit i flertalet men jag kommer inte ihåg vart de låg någonstans, förutom La Strada, som (väl?) är rivet nu. Tack på förhand

  2. Ett av de trevligare sätten att avsluta sina dagar om man nu vill det är väl i en sån miljö. Och allmän medmänsklighet brukar minska motivationen.

Kommentera

